Sundsvalls Kommun

Låsa upp en Bitlocker-låst dator

Uppdaterad

Bitlocker är en funktion vars syfte är att skydda datorns innehåll via kryptering. Det finns olika orsaker varför en dator kan bli låst av Bitlocker och/eller efterfråga återställningsnyckel. Några exempel listas nedan. 

  • Medarbetare har skrivit lösenordet fel för många gånger (datorn låser sig av säkerhetsskäl). 
  • Windowsuppdatering har misslyckat installeras på datorn (mjukvarufel). 
  • Datorn har fysiskt öppnats och hårdvaran inuti har manipulerats. 
  • Fel på datorns TPM-chip (hårdvarufel).


 Rutin för att låsa upp en Bitlocker-låst dator: 

1. När problemdatorn startas kommer den att visa ett återställningsnyckel-ID på skärmen. 

Det kan vara en lång sträng - eller bara 8-tecken lång. 

 

2. Be medarbetaren att läsa upp dom 8 första tecknen i återställningsnyckel-ID, och skriv ner dessa. 


3. Öppna websida: https://sras007.resurs.sundsvall.se/helpdesk/KeyRecoveryPage.aspx

eller https://mbam.resurs.sundsvall.se/helpdesk/KeyRecoveryPage.aspx 

4. Genomför följande på hemsidan: 

I hemsidans vänstra sidolist klicka på: Drive recovery. 

Lämna rutorna User domain och User ID tomma

Key ID = Här skriver du in dom 8 första tecken i återställningsnyckel-ID. 

Reason for Drive Unlock = Välj ”Other” i rullisten. 

Klicka på knappen: Submit. 


5. Om återställningsnyckel-ID har skrivits in korrekt kommer hemsidan visa en lång sträng med tecken och bindestreck. Detta är datorns upplåsningskod (återställningsnyckel). 


Vid problem eller felmeddelande uppstår på hemsidan: 

- Dubbelkolla att du har skrivit återställningsnyckel-ID korrekt. 

- Det är vanligt att o (bokstav) blandas ihop med 0 (siffra). 

- Vid problem med ena hemsidan - testa den andra istället. 


6. Förmedla upplåsningskoden till medarbetaren på lämpligt sätt. 

Alternativ 1: Skicka den via SMS-portalen = https://sms.sundsvall.se/sendsms 

Alternativ 2: Skicka den via mejl. 

Alternativ 3: Informera den muntligt. 


7. Hänvisa medarbetaren att skriva in upplåsningskoden på datorn och tryck på: ENTER-tangenten. 

OBS! Endast tecknen behöver skrivas in - bindestrecken fylls i automatiskt. 


8. Avvakta och kontrollera att datorn startar/fungerar normalt. 


9. Starta om datorn och dubbelkolla att Bitlocker-låsningen inte uppstår igen. 


10. Verifiera medarbetaren och genomför ett lösenordsbyte. 


Vid problem eller fortsatta Bitlocker-låsningar 

Kundcenter lyfter då ett ärende till IT-support. Som workaround kan slutanvändaren fortsätta använda samma återställningsnyckel - tills dess att IT-support löser situationen. 

 

  


warning Created with Sketch.