Sundsvalls Kommun

Skrivare, kopiatorer, Follow Print

Uppdaterad

Denna guide innehåller:

Lathundar för skrivare/kopiatorer finns på Intranätet

Skrivartagg/utskriftsdroppe

Rensa befintlig skrivartagg/utskriftsdroppe

Beställning häftklammer

Toner/färg till skrivare

Beställning skrivare/kopiator/tillbehör

Uppsägning av skrivare/kopiatorer

Fax - Beställning/frågor/problem

Ändra uppgifter på skrivare/kopiator

Installera/Avinstallera skrivare/kopiatorer

Skrivare/kopiator behöver flyttas

Follow Print

Problem med skrivare/kopiatorer

Problem med Follow Print

---------------------------------------------------------------------------

OBS! Koppla ALDRIG ut strömkabeln på en skrivare/kopiator! 

Skrivare/kopiatorer får enbart slås av/på via av/på-knappen! 

Om strömkabeln kopplas ut så kan detta förstöra maskinen!

---------------------------------------------------------------------------

Lathundar för skrivare/kopiatorer finns på Intranätet

https://intranat.sundsvall.se/inloggad/s/service-och-stod-i-arbetet/hjalp-och-felanmalan/skrivare-kopiatorer-och-multifunktionsskrivare/skrivare-och-multifunktionsskrivare 

---------------------------------------------------------------------------

Beställning av skrivartagg/utskriftsdroppe

Taggarna är gratis. Beställs i webbshoppen: 

https://webbshop.sundsvall.se/produkt/utskriftsdroppe/ 

---------------------------------------------------------------------------

Rensa befintlig registrering av skrivartagg/utskriftsdroppe/passerkort

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetarens chef att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support. 

Bifoga användarnamn på den som haft taggen tidigare. 

Den nya användaren registrerar sig sedan själv på den tomma taggen i inloggningsrutan på en skrivare.

OBS! Det är bara kort som börjar på PMM502 som kan användas för Follow Print, inte PMM501.

---------------------------------------------------------------------------

Beställning av häftklammer

Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen. 

https://webbshop.sundsvall.se/produkt/haftklammer-toshiba-kopiator-for-hornhaftning/ 

https://webbshop.sundsvall.se/produkt/haftklammer-toshiba-kopiator-for-sadelvikshaftning/ 

---------------------------------------------------------------------------

Toner till skrivare

  •  Stöldmärkta skrivare av modell: Toshiba (exempelvis PR2345):

Dessa hanteras av Servicecenter IT > skrivarleverantören ”Office”. 

Office har ett övervakningssystem på skrivarnas tonernivåer. När tonern börjar ta slut (10-20% kvar) så levererar/skickar dom ut en ny toner automatiskt till verksamheten. Det tar 1-3 dagar.

Ifall ett utskick har missats anses detta vara en incident (ej beställning) = Lyft i såna fall ett ärende till oss på IT-support (vanliga vägen via mejl eller felanmälningsformuläret), med stöldmärkningen på skrivaren + arbetsplats + vilken toner som är slut + kontaktuppgifter. 

IT-support skickar sedan ärendet vidare till Office, som i sin tur skickar ut tonern till kund. Kund byter toner själv enligt medskickad instruktion. 

OBS: ibland så händer det att dom där sista 10-20% hinner ta slut innan den nya tonern har kommit (ganska vanligt på ställen som har VÄLDIGT STORA utskriftsvolymer, tex skolor)

  • Ej stöldmärkta skrivare / annat märke / ej levererade av Office:

Då vänder sig verksamheten till stället dom brukar köpa toners ifrån (förslagsvis via närmsta inköpsansvarig inom kundens verksamhet). Ifall kund är osäker vart/hur/vem = Lyft ett ärende till oss på IT-support så *kanske* vi kan hänvisa dom rätt.

  • Gamla toner-kassetter

Gamla kassetter kan skickas till Kontorsservice för avfallshantering

---------------------------------------------------------------------------

Beställning av skrivare/kopiatorer/tillbehör/tillval

  • Beställning

Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen. 

https://webbshop.sundsvall.se/produkt-kategori/print-konton-natverk-programvaror/print-copy/ 

  • Specialbeställning + Osäkerhet

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support. 

---------------------------------------------------------------------------

Uppsägning av skrivare/kopiatorer

Hänvisa medarbetaren till uppsägningsformuläret på Webbshoppen. 

Länk: webbshop.sundsvall.se/uppsagning-it-telefoni 

---------------------------------------------------------------------------

Fax - Beställning/frågor/problem

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport. 

---------------------------------------------------------------------------

Ändra uppgifter på skrivare/kopiator (Kostnadsställe / Kontaktperson / Arbetsplats / Andra uppgifter)

Hänvisa medarbetaren till förändringsformuläret på Webbshoppen. 

webbshop.sundsvall.se/forandring-it-telefoni

---------------------------------------------------------------------------

Installera/Avinstallera skrivare/kopiatorer på kommundator

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support. 

---------------------------------------------------------------------------

Skrivare/kopiator behöver flyttas till nytt ställe (fysisk flytt)

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support. 

---------------------------------------------------------------------------

Follow Print / Followprintoffice 

1. Medarbetaren skriver ut från en kommundator mot skrivaralternativet: Followprintoffice. 

2. Medarbetaren går till valfri skrivare/kopiator med denna funktion (gäller enbart maskiner inom kommunala verksamheter/bolag - ej externa verksamheter). 

3. Medarbetaren visar sin skrivartagg/utskriftsdroppe/passerkort mot skrivarens uppmärkta ställe. Alternativt loggar in manuellt med sitt medarbetarkonto via skrivarens display. 

4. Nu kommer alla skickade utskrifter listas upp på skrivarens display. 

5. Markera utskrifterna i displayen och klicka på knappen: Utskrift. 

6. Nu skrivs dom ut. 

Din inloggning avslutas automatiskt efter 40 sek.

Dokumenten ligger kvar i utskriftskön i 7 dagar.

Pedagogiska datorerna

På de pedagogiska datorerna(karavanen) finns ett program installerat som heter "Skrivarhanteringen". Om de startar det programmet ska de kunna lägga till skrivare själva.

Flera taggar/kort till samma Follow Print

Om en medarbetare av någon anledning behöver ha fler taggar/passerkort kopplade till samma användarnamn för Follow Print kan vi hänvisa dem att mejla servicedesk@sundsvall.se


---------------------------------------------------------------------------

Olika problem med skrivare/kopiatorer

Förstahand: 

Hänvisa medarbetaren att slå av/på maskinen och sedan kontrollera ifall problemet blev avhjälpt. OBS! Skrivare/kopiatorer får enbart slås av/på via av/på-knappen. Om strömkabeln kopplas ut kan detta förstöra maskinen. 

Andrahand/vid fortsatta problem: 

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support. 

--------------------------------------------------------------------------- 

Driftstörning/problem med Follow Print för alla verksamheter

Hanteras som ett brådskande/akut ärende. 

Guide taggad med: färg skrivarfärg Toshiba
warning Created with Sketch.