Skrivare, kopiatorer, Follow Print
Denna guide innehåller:
Lathundar för skrivare/kopiatorer finns på Intranätet
Rensa befintlig skrivartagg/utskriftsdroppe
Beställning skrivare/kopiator/tillbehör
Uppsägning av skrivare/kopiatorer
Fax - Beställning/frågor/problem
Ändra uppgifter på skrivare/kopiator
Installera/Avinstallera skrivare/kopiatorer
Skrivare/kopiator behöver flyttas
Problem med skrivare/kopiatorer
---------------------------------------------------------------------------
OBS! Koppla ALDRIG ut strömkabeln på en skrivare/kopiator!
Skrivare/kopiatorer får enbart slås av/på via av/på-knappen!
Om strömkabeln kopplas ut så kan detta förstöra maskinen!
---------------------------------------------------------------------------
Lathundar för skrivare/kopiatorer finns på Intranätet
---------------------------------------------------------------------------
Beställning av skrivartagg/utskriftsdroppe
Taggarna är gratis. Beställs i webbshoppen:
https://webbshop.sundsvall.se/produkt/utskriftsdroppe/
---------------------------------------------------------------------------
Rensa befintlig registrering av skrivartagg/utskriftsdroppe/passerkort
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetarens chef att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support.
Bifoga användarnamn på den som haft taggen tidigare.
Den nya användaren registrerar sig sedan själv på den tomma taggen i inloggningsrutan på en skrivare.
OBS! Det är bara kort som börjar på PMM502 som kan användas för Follow Print, inte PMM501.
---------------------------------------------------------------------------
Beställning av häftklammer
Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen.
https://webbshop.sundsvall.se/produkt/haftklammer-toshiba-kopiator-for-hornhaftning/
https://webbshop.sundsvall.se/produkt/haftklammer-toshiba-kopiator-for-sadelvikshaftning/
---------------------------------------------------------------------------
Toner till skrivare
- Stöldmärkta skrivare av modell: Toshiba (exempelvis PR2345):
Dessa hanteras av Servicecenter IT > skrivarleverantören ”Office”.
Office har ett övervakningssystem på skrivarnas tonernivåer. När tonern börjar ta slut (10-20% kvar) så levererar/skickar dom ut en ny toner automatiskt till verksamheten. Det tar 1-3 dagar.
Ifall ett utskick har missats anses detta vara en incident (ej beställning) = Lyft i såna fall ett ärende till oss på IT-support (vanliga vägen via mejl eller felanmälningsformuläret), med stöldmärkningen på skrivaren + arbetsplats + vilken toner som är slut + kontaktuppgifter.
IT-support skickar sedan ärendet vidare till Office, som i sin tur skickar ut tonern till kund. Kund byter toner själv enligt medskickad instruktion.
OBS: ibland så händer det att dom där sista 10-20% hinner ta slut innan den nya tonern har kommit (ganska vanligt på ställen som har VÄLDIGT STORA utskriftsvolymer, tex skolor)
- Ej stöldmärkta skrivare / annat märke / ej levererade av Office:
Då vänder sig verksamheten till stället dom brukar köpa toners ifrån (förslagsvis via närmsta inköpsansvarig inom kundens verksamhet). Ifall kund är osäker vart/hur/vem = Lyft ett ärende till oss på IT-support så *kanske* vi kan hänvisa dom rätt.
- Gamla toner-kassetter
Gamla kassetter kan skickas till Kontorsservice för avfallshantering
---------------------------------------------------------------------------
Beställning av skrivare/kopiatorer/tillbehör/tillval
- Beställning
Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen.
https://webbshop.sundsvall.se/produkt-kategori/print-konton-natverk-programvaror/print-copy/
- Specialbeställning + Osäkerhet
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support.
---------------------------------------------------------------------------
Uppsägning av skrivare/kopiatorer
Hänvisa medarbetaren till uppsägningsformuläret på Webbshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/uppsagning-it-telefoni
---------------------------------------------------------------------------
Fax - Beställning/frågor/problem
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport.
---------------------------------------------------------------------------
Ändra uppgifter på skrivare/kopiator (Kostnadsställe / Kontaktperson / Arbetsplats / Andra uppgifter)
Hänvisa medarbetaren till förändringsformuläret på Webbshoppen.
webbshop.sundsvall.se/forandring-it-telefoni
---------------------------------------------------------------------------
Installera/Avinstallera skrivare/kopiatorer på kommundator
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support.
---------------------------------------------------------------------------
Skrivare/kopiator behöver flyttas till nytt ställe (fysisk flytt)
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support.
---------------------------------------------------------------------------
Follow Print / Followprintoffice
1. Medarbetaren skriver ut från en kommundator mot skrivaralternativet: Followprintoffice.
2. Medarbetaren går till valfri skrivare/kopiator med denna funktion (gäller enbart maskiner inom kommunala verksamheter/bolag - ej externa verksamheter).
3. Medarbetaren visar sin skrivartagg/utskriftsdroppe/passerkort mot skrivarens uppmärkta ställe. Alternativt loggar in manuellt med sitt medarbetarkonto via skrivarens display.
4. Nu kommer alla skickade utskrifter listas upp på skrivarens display.
5. Markera utskrifterna i displayen och klicka på knappen: Utskrift.
6. Nu skrivs dom ut.
Din inloggning avslutas automatiskt efter 40 sek.
Dokumenten ligger kvar i utskriftskön i 7 dagar.
Pedagogiska datorerna
På de pedagogiska datorerna(karavanen) finns ett program installerat som heter "Skrivarhanteringen". Om de startar det programmet ska de kunna lägga till skrivare själva.
Flera taggar/kort till samma Follow Print
Om en medarbetare av någon anledning behöver ha fler taggar/passerkort kopplade till samma användarnamn för Follow Print kan vi hänvisa dem att mejla servicedesk@sundsvall.se
---------------------------------------------------------------------------
Olika problem med skrivare/kopiatorer
Förstahand:
Hänvisa medarbetaren att slå av/på maskinen och sedan kontrollera ifall problemet blev avhjälpt. OBS! Skrivare/kopiatorer får enbart slås av/på via av/på-knappen. Om strömkabeln kopplas ut kan detta förstöra maskinen.
Andrahand/vid fortsatta problem:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: IT-support.
---------------------------------------------------------------------------