Rutin vid säkerhetsincident IT
Kommundator misstänks vara smittad av ett virus/malware eller medarbetare har klickat på en länk eller öppnat en filbilaga i ett bluffmejl
Bärbar dator
1. Sätt datorn i flygplansläge genom att klicka på nätverksikonen och klicka på knappen "Flygplansläge". Orsaken är att IT-support är intresserade att veta vad datorn har i minnet för kontroll + felsökningssyfte.
eller
2. Byt medarbetarens lösenord via Specops omedelbart! Efter du har gjort detta kan du verifiera medarbetaren, och informera ut det nya engångslösenordet enligt rutin (separat dokument - kontrollera detta).
3. KC lyfter ärende till IT-support
4. Kundcenter påtalar situationen till IT/Telesupport via Teams-gruppchatten: Support och Kundcenter.
5. IT-support kommer ta kontakt med medarbetaren och boka en tid för upphämtning eller inlämning av datorn för ominstallation.
Stationär dator
1. Beordra medarbetaren att stänga av datorn omedelbart! Håll ner av/på-knappen tills datorn stängs. OBS! Datorn får INTE startas upp igen! Koppla ur nätverkskabeln.
2. Byt medarbetarens lösenord via Specops omedelbart! Efter du har gjort detta kan du verifiera medarbetaren, och informera ut det nya engångslösenordet enligt rutin (separat dokument - kontrollera detta).
3. Kundcenter lyfter ett ärende till IT-support.
4. Kundcenter påtalar situationen till IT/Telesupport via Teams-gruppchatten: Support och Kundcenter.
5. IT-support kommer ta kontakt med medarbetaren och boka en tid för upphämtning eller inlämning av datorn för ominstallation.
________________________________________________________________________________________________
Medarbetare har lånat/lånar ut sitt konto till annan person
1. Byt medarbetarens lösenord via Specops omedelbart! Informera INTE ut lösenordet förrens RÄTT kontoägare har verifierat sig!
2. Informera att man inte får låna varandras personliga medarbetarkonton och inloggningar. Ett medarbetarkonto är en värdehandling och medarbetaren ansvarar själv för vad som görs i sitt namn.
3. Kundcenter lyfter ett ärende till IT-support.
4. Kundcenter påtalar situationen till IT/Telesupport via Teams-gruppchatten: Support och Kundcenter
________________________________________________________________________________________________
Medarbetare har fått ett spam-mejl med misstänkt ont uppsåt och INTE klickat på någon länk eller bilaga
1. Kasta mejlet.
2. Klart. Man behöver inte anmäla till IT. Spam-filtret lär sig efter ett tag att blockera dessa meddelanden.