Mobiltelefoni
Denna guide innehåller:
Specialbeställning & osäkerhet
Utbyte av utgången mobiltelefon
Ändra uppgifter på mobiltelefoni
Ändra uppgifter i telefonkatalogen + Kommunväxeln
_________________________________________________________________________________
Ärendefördelning
- Telesupport har hand om abonnemang, PUK-kod, surf och SIM-kort
- Mobilsupport 010-263 98 20 har hand om allting annat
- Mobiltelefoni-ärenden i Timrå kommun: hv 3300 tonval 1
_________________________________________________________________________________
Lathundar om telefoni + mobiltelefoni på Intranätet
https://intranat.sundsvall.se/inloggad/s/service-och-stod-i-arbetet/hjalp-och-felanmalan/telefon
_________________________________________________________________________________
Mobilabonnemang & SIM-kort
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
När man fått en ny telefon och SIM-kort, men inget mobilnummer, kan vi koppla till Mobilsupport: 000102639820 . Testa först om det går att ringa ut och kolla på nummerpresentationen om numret syns där.
_________________________________________________________________________________
Mobilhårdvara
Kundcenter vidarekopplar medarbetaren till Mobilsupport:
Kopiera och klistra in nedanstående telefonnummer: 000102639820
OBS Utför nummeromvandling måste vara urbockad.
_________________________________________________________________________________
Problem med ny telefon
- När man får en ny mobil levererad så sitter det en klisterlapp på kartongen med en länk till hur man konfar en ny mobil.
- Användarnamn = mailadress i det fallet
- Om man kan logga in på datorn men inte på mobilen ska ärendet till Mobilsupporten.
_________________________________________________________________________________
Gemensam telefon
Inloggning: sundsvallskommun@sundsvall.se
Lösenord: SundsvallsKommun2020
_________________________________________________________________________________
Mobilinställningar
Kundcenter vidarekopplar medarbetaren till Mobilsupport:
Kopiera och klistra in nedanstående telefonnummer: 000102639820
OBS Utför nummeromvandling måste vara urbockad.
_________________________________________________________________________________
Mobilsurf
- Hur mycket surf har jag kvar?
Tryck *120# på mobilen
Annars lägg ärende till telesupport
- Utöka mobilsurf
Hänvisa medarbetaren till beställningsformuläret på Webbshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/produkt/bestall-mobilsurf
_________________________________________________________________________________
Beställning av mobiltelefoni
Mobiltelefoni som finns i ordinarie utbudet:
Hänvisa medarbetaren till Webshoppen: webbshop.sundsvall.se
Mobiltelefoni/tillbehör som INTE finns i ordinarie utbudet:
https://webbshop.sundsvall.se/produkt/ovriga-tillbehor-mobiltelefoni/
Hänvisa medarbetaren till Ateas webbshop https://www.atea.se/eshop
Medarbetaren kan kontrollera Ateas utbud och sedan kontakta ”Inköpsansvarig” för beställningshjälp. Inköpsansvarig inom medarbetarens egna verksamhet har en inloggning till Ateas webshop, och ansvarar/hjälper till med dessa beställningar.
_________________________________________________________________________________
Specialbeställning + Osäkerhet
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
_________________________________________________________________________________
Uppsägning av mobiltelefoni
Hänvisa medarbetaren till uppsägningsformuläret på Webshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/uppsagning-it-telefoni
_________________________________________________________________________________
Utbyte av utgången mobiltelefon
När det är dags att byta ut en mobiltelefon får medarbetaren ett mejl om detta.
Beställning av en ny mobiltelefon genomförs sedan på följande ställe i Webbshoppen.
_________________________________________________________________________________
Ändra uppgifter på mobiltelefoni (Kostnadsställe / Slutanvändare / Arbetsplats / Andra uppgifter)
Hänvisa medarbetaren till förändringsformuläret i Webshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/forandring-it-telefoni
Portering görs via vår Telesupport.
_________________________________________________________________________________
Ändra uppgifter i telefonkatalogen + Kommunväxeln
OBS! Telefon och Besök fungerar bäst i webbläsaren: Google Chrome.
Microsoft Edge kan vara problematisk. Rensa webbhistorik vid behov.
- Förstahand:
Hänvisa medarbetaren att använda funktionen ”Ändringsformulär” i Mitel CMG. OBS! Detta förutsätter att medarbetaren har en anknytning/inloggning till Mitel CMG. Ifall medarbetaren bara har en mobiltelefon gäller stegen under ”Andrahand”.
- Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport.
_________________________________________________________________________________
E-postsynk (frågor/problem)
Steg 1:
Kontrollera att medarbetaren är aktiv i Metakatalogen + Specops.
Steg 2:
Kundcenter vidarekopplar medarbetaren till Mobilsupport:
Kopiera och klistra in nedanstående telefonnummer: 000102639820
OBS Utför nummeromvandling måste vara urbockad.
Ifall Mobilsupport inte lyckas lösa e-postsynken:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport.
_________________________________________________________________________________
Mobil anknytning - Mex
Beställning:
Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/produkt/mex-mobiltelefoni-som-tjanst
Problem:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport.
Information om Mex:
_________________________________________________________________________________
Får ingen SMS-kod / Fel mobilnummer / Ändra mobilnummer
Kontrollera först ifall medarbetaren har ett mobilnummer enligt Specops.
Rätt mobilnummer: Hänvisa medarbetaren att starta om mobilen och testa igen.
Fel/Ändra/Saknar mobilnummer: Kundcenter lyfter ett ärende till Telesupport (med medarbetarens rätta mobilnummer).