Sundsvalls Kommun

Mobiltelefoni

Uppdaterad

Denna guide innehåller:

Ärendefördelning

Mobiltelefoni på Intranätet

Mobilabonnemang & SIM-kort

Mobilhårdvara

Problem med ny mobil

Gemensam telefon

Mobilinställningar

Mobilsurf

Beställning av mobiltelefoni

Specialbeställning & osäkerhet

Uppsägning av mobiltelefoni

Utbyte av utgången mobiltelefon

Ändra uppgifter på mobiltelefoni

Ändra uppgifter i telefonkatalogen + Kommunväxeln

E-post-synk

Mobil anknytning MEX

Problem med SMS-kod

_________________________________________________________________________________

Ärendefördelning

  • Telesupport har hand om abonnemang, PUK-kod, surf och SIM-kort
  • Mobilsupport 010-263 98 20  har hand om allting annat 
  • Mobiltelefoni-ärenden i Timrå kommun: hv 3300 tonval 1

_________________________________________________________________________________

Lathundar om telefoni + mobiltelefoni på Intranätet 

https://intranat.sundsvall.se/inloggad/s/service-och-stod-i-arbetet/hjalp-och-felanmalan/telefon 

_________________________________________________________________________________

Mobilabonnemang & SIM-kort 

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport. 

När man fått en ny telefon och SIM-kort, men inget mobilnummer, kan vi koppla till Mobilsupport: 000102639820 . Testa först om det går att ringa ut och kolla på nummerpresentationen om numret syns där. 

_________________________________________________________________________________

Mobilhårdvara

Kundcenter vidarekopplar medarbetaren till Mobilsupport:  

Kopiera och klistra in nedanstående telefonnummer: 000102639820
OBS Utför nummeromvandling måste vara urbockad.

_________________________________________________________________________________

Problem med ny telefon

  • När man får en ny mobil levererad så sitter det en klisterlapp på kartongen med en länk till hur man konfar en ny mobil. 
  • Användarnamn = mailadress i det fallet
  • Om man kan logga in på datorn men inte på mobilen ska ärendet till Mobilsupporten.

_________________________________________________________________________________

Gemensam telefon

Inloggning: sundsvallskommun@sundsvall.se 

Lösenord: SundsvallsKommun2020 

_________________________________________________________________________________

Mobilinställningar

Kundcenter vidarekopplar medarbetaren till Mobilsupport: 

Kopiera och klistra in nedanstående telefonnummer: 000102639820
OBS Utför nummeromvandling måste vara urbockad.

_________________________________________________________________________________

Mobilsurf

  • Hur mycket surf har jag kvar?

Tryck *120# på mobilen

Annars lägg ärende till telesupport

  • Utöka mobilsurf

Hänvisa medarbetaren till beställningsformuläret på Webbshoppen. 

Länk: webbshop.sundsvall.se/produkt/bestall-mobilsurf

_________________________________________________________________________________

Beställning av mobiltelefoni

Mobiltelefoni som finns i ordinarie utbudet: 

Hänvisa medarbetaren till Webshoppen: webbshop.sundsvall.se 

Mobiltelefoni/tillbehör som INTE finns i ordinarie utbudet: 

https://webbshop.sundsvall.se/produkt/ovriga-tillbehor-mobiltelefoni/ 

Hänvisa medarbetaren till Ateas webbshop https://www.atea.se/eshop 

Medarbetaren kan kontrollera Ateas utbud och sedan kontakta ”Inköpsansvarig” för beställningshjälp. Inköpsansvarig inom medarbetarens egna verksamhet har en inloggning till Ateas webshop, och ansvarar/hjälper till med dessa beställningar. 

_________________________________________________________________________________

Specialbeställning + Osäkerhet

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport. 

telesupport@sundsvall.se 

_________________________________________________________________________________

Uppsägning av mobiltelefoni

Hänvisa medarbetaren till uppsägningsformuläret på Webshoppen. 

Länk: webbshop.sundsvall.se/uppsagning-it-telefoni 

_________________________________________________________________________________

Utbyte av utgången mobiltelefon

När det är dags att byta ut en mobiltelefon får medarbetaren ett mejl om detta. 

Beställning av en ny mobiltelefon genomförs sedan på följande ställe i Webbshoppen. 

https://webbshop.sundsvall.se/produkt-kategori/tele-phoniro/mobiltelefoni-som-tjanst/utgangen-mobiltelefon/ 

_________________________________________________________________________________

Ändra uppgifter på mobiltelefoni (Kostnadsställe / Slutanvändare / Arbetsplats / Andra uppgifter)

Hänvisa medarbetaren till förändringsformuläret i Webshoppen. 

Länk: webbshop.sundsvall.se/forandring-it-telefoni

Portering görs via vår Telesupport.

_________________________________________________________________________________

Ändra uppgifter i telefonkatalogen + Kommunväxeln

OBS! Telefon och Besök fungerar bäst i webbläsaren: Google Chrome. 

Microsoft Edge kan vara problematisk. Rensa webbhistorik vid behov. 

  • Förstahand: 

Hänvisa medarbetaren att använda funktionen ”Ändringsformulär” i Mitel CMG. OBS! Detta förutsätter att medarbetaren har en anknytning/inloggning till Mitel CMG. Ifall medarbetaren bara har en mobiltelefon gäller stegen under ”Andrahand”. 

  • Andrahand: 

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport. 

_________________________________________________________________________________

E-postsynk (frågor/problem)

Steg 1: 

Kontrollera att medarbetaren är aktiv i Metakatalogen + Specops. 


Steg 2: 

Kundcenter vidarekopplar medarbetaren till Mobilsupport: 

Kopiera och klistra in nedanstående telefonnummer: 000102639820
OBS Utför nummeromvandling måste vara urbockad.


Ifall Mobilsupport inte lyckas lösa e-postsynken: 

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport. 

_________________________________________________________________________________

Mobil anknytning - Mex

Beställning: 

Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen. 

Länk: webbshop.sundsvall.se/produkt/mex-mobiltelefoni-som-tjanst 


Problem: 

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till: Telesupport. 


Information om Mex: 

https://intranat.sundsvall.se/inloggad/s/service-och-stod-i-arbetet/hjalp-och-felanmalan/telefon/fast-telefoni

_________________________________________________________________________________

Får ingen SMS-kod / Fel mobilnummer / Ändra mobilnummer

Kontrollera först ifall medarbetaren har ett mobilnummer enligt Specops. 

Rätt mobilnummer: Hänvisa medarbetaren att starta om mobilen och testa igen. 

Fel/Ändra/Saknar mobilnummer: Kundcenter lyfter ett ärende till Telesupport (med medarbetarens rätta mobilnummer). 

warning Created with Sketch.