Sundsvalls Kommun

Fast telefoni

Uppdaterad

Denna guide innehåller:

Lathundar o telefoni på Intranätet

Telefoniärenden i web-POB

Telefonsupport Timrå kommun

Beställning av telefoni

Uppsägning av telefoni

Ändra uppgifter på telefoni

Telefontider

Ändra uppgifter i telefonkatalogen

Problem att logga in i Telefon & Besök

Problem att logga in i telefonagenten

Fast telefoni är helt död

Telefon meddelar: Ingen kontakt med basstationen

MEX-telefoni

--------------------------------------------------------------------------

Lathundar om telefoni + mobiltelefoni på Intranätet

https://intranat.sundsvall.se/inloggad/s/service-och-stod-i-arbetet/hjalp-och-felanmalan/telefon 

--------------------------------------------------------------------------

Lägga telefoniärenden i web-POB

Gör som vanligt men välj handläggare: Tele Inne. 

--------------------------------------------------------------------------

Telefonsupport Timrå Kommun

Mobiltelefoner: hv 3300, tonval 1

Fast telefoni och MEX-abonnemang: Lägg ärende i web POB med handläggare "Tele inne", och i rutan Kontaktperson väljer du "Extern" istället för användarnamn. 

Viktigt! Notera medarbetarens e-post och telefonnummer! Användarnamn är däremot oviktigt.

--------------------------------------------------------------------------

Beställning av telefoni

Tele-utrustning som finns i ordinarie utbudet:
Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen = webbshop.sundsvall.se

Tele-utrustning som INTE finns i ordinarie utbudet + Specialbeställning + Osäkerhet:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.

--------------------------------------------------------------------------

Uppsägning av telefoni

Hänvisa medarbetaren till uppsägningsformuläret på Webbshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/uppsagning-it-telefoni

--------------------------------------------------------------------------

Ändra uppgifter på telefoni (Kostnadsställe / Slutanvändare / Arbetsplats / Andra uppgifter) 

Förstahand:
Hänvisa medarbetaren till förändringsformuläret på Webbshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/forandring-it-telefoni

Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.

--------------------------------------------------------------------------

Telefontider (Frågor/problem/ändra)

Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport. 

--------------------------------------------------------------------------

Ändra uppgifter i telefonkatalogen + Kommunväxeln

OBS! Telefon och Besök fungerar bäst i webbläsaren: Google Chrome.
Microsoft Edge kan vara problematisk. Rensa webbhistorik vid behov.

Förstahand:
Hänvisa medarbetaren att använda funktionen ”Ändringsformulär” i Mitel CMG. OBS! Detta förutsätter att medarbetaren har en anknytning/inloggning till Mitel CMG. Ifall medarbetaren bara har en mobiltelefon gäller stegen under ”Andrahand”.

Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.

--------------------------------------------------------------------------

Problem att logga in i Telefon och Besök (Mitel CMG / CMG Web / Blustar Web)

OBS! Telefon och Besök fungerar bäst i webbläsaren: Google Chrome.
Microsoft Edge kan vara problematisk. Rensa webbhistorik vid behov.

Förstahand:
Hänvisa medarbetaren att använda funktionen: Glömt lösenord. Den finns bredvid Logga in-knappen i Mitel CMG. OBS! Detta förutsätter att medarbetaren har en anknytning/inloggning till Mitel CMG.

Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.

--------------------------------------------------------------------------

Problem att logga in i telefonagenten

Förstahand:
För att telefonagenten ska fungera måste följande fyllas i korrekt vid inloggningsläget.
- Inloggnings-ID.
- Lösenord.
- Anknytning.
- Anknytningstyp.

Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.

--------------------------------------------------------------------------

Fast telefon är helt död / Meddelar att nätverksinställningar inte hittas

Förstahand:
1. Koppla ut alla kablar i telefonen.
2. Vänta 30 sekunder.
3. Koppla in alla kablar i telefonen.
4. Vänta och kontrollera ifall telefonen startar/fungerar.
5. Ifall telefonen efterfrågar inloggning - logga in med anknytningsnummer.

Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.

--------------------------------------------------------------------------

Telefon meddelar: Ingen kontakt med basstationen

Förstahand:
1. Slå av bärbara telefonen.
2. Koppla ut strömkabeln och nätverkskabeln i telefonens basstation.
OBS! Många brukar felaktigt tro att telefonens strömladdare är basstationen.
3. Vänta 30 sekunder.
4. Koppla in strömkabeln och nätverkskabeln i telefonens basstation.
5. Slå på bärbara telefonen.
6. Vänta och kontrollera ifall telefonen startar/fungerar.

Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.

--------------------------------------------------------------------------

MEX-telefoni

Om man har ett MEX-abonnemang och ringer ut till kund från sin mobiltelefon så är det default 060-numret som syns på nummerpresentationen.

warning Created with Sketch.