Fast telefoni
Denna guide innehåller:
Lathundar o telefoni på Intranätet
Ändra uppgifter i telefonkatalogen
Problem att logga in i Telefon & Besök
Problem att logga in i telefonagenten
Telefon meddelar: Ingen kontakt med basstationen
--------------------------------------------------------------------------
Lathundar om telefoni + mobiltelefoni på Intranätet
https://intranat.sundsvall.se/inloggad/s/service-och-stod-i-arbetet/hjalp-och-felanmalan/telefon
--------------------------------------------------------------------------
Lägga telefoniärenden i web-POB
Gör som vanligt men välj handläggare: Tele Inne.
--------------------------------------------------------------------------
Telefonsupport Timrå Kommun
Mobiltelefoner: hv 3300, tonval 1
Fast telefoni och MEX-abonnemang: Lägg ärende i web POB med handläggare "Tele inne", och i rutan Kontaktperson väljer du "Extern" istället för användarnamn.
Viktigt! Notera medarbetarens e-post och telefonnummer! Användarnamn är däremot oviktigt.
--------------------------------------------------------------------------
Beställning av telefoni
Tele-utrustning som finns i ordinarie utbudet:
Hänvisa medarbetaren till Webbshoppen = webbshop.sundsvall.se
Tele-utrustning som INTE finns i ordinarie utbudet + Specialbeställning + Osäkerhet:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
Uppsägning av telefoni
Hänvisa medarbetaren till uppsägningsformuläret på Webbshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/uppsagning-it-telefoni
--------------------------------------------------------------------------
Ändra uppgifter på telefoni (Kostnadsställe / Slutanvändare / Arbetsplats / Andra uppgifter)
Förstahand:
Hänvisa medarbetaren till förändringsformuläret på Webbshoppen.
Länk: webbshop.sundsvall.se/forandring-it-telefoni
Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
Telefontider (Frågor/problem/ändra)
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
Ändra uppgifter i telefonkatalogen + Kommunväxeln
OBS! Telefon och Besök fungerar bäst i webbläsaren: Google Chrome.
Microsoft Edge kan vara problematisk. Rensa webbhistorik vid behov.
Förstahand:
Hänvisa medarbetaren att använda funktionen ”Ändringsformulär” i Mitel CMG. OBS! Detta förutsätter att medarbetaren har en anknytning/inloggning till Mitel CMG. Ifall medarbetaren bara har en mobiltelefon gäller stegen under ”Andrahand”.
Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
Problem att logga in i Telefon och Besök (Mitel CMG / CMG Web / Blustar Web)
OBS! Telefon och Besök fungerar bäst i webbläsaren: Google Chrome.
Microsoft Edge kan vara problematisk. Rensa webbhistorik vid behov.
Förstahand:
Hänvisa medarbetaren att använda funktionen: Glömt lösenord. Den finns bredvid Logga in-knappen i Mitel CMG. OBS! Detta förutsätter att medarbetaren har en anknytning/inloggning till Mitel CMG.
Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
Problem att logga in i telefonagenten
Förstahand:
För att telefonagenten ska fungera måste följande fyllas i korrekt vid inloggningsläget.
- Inloggnings-ID.
- Lösenord.
- Anknytning.
- Anknytningstyp.
Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
Fast telefon är helt död / Meddelar att nätverksinställningar inte hittas
Förstahand:
1. Koppla ut alla kablar i telefonen.
2. Vänta 30 sekunder.
3. Koppla in alla kablar i telefonen.
4. Vänta och kontrollera ifall telefonen startar/fungerar.
5. Ifall telefonen efterfrågar inloggning - logga in med anknytningsnummer.
Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
Telefon meddelar: Ingen kontakt med basstationen
Förstahand:
1. Slå av bärbara telefonen.
2. Koppla ut strömkabeln och nätverkskabeln i telefonens basstation.
OBS! Många brukar felaktigt tro att telefonens strömladdare är basstationen.
3. Vänta 30 sekunder.
4. Koppla in strömkabeln och nätverkskabeln i telefonens basstation.
5. Slå på bärbara telefonen.
6. Vänta och kontrollera ifall telefonen startar/fungerar.
Andrahand:
Kundcenter lyfter - eller hänvisar medarbetaren att anmäla/mejla - ett ärende till Telesupport.
--------------------------------------------------------------------------
MEX-telefoni
Om man har ett MEX-abonnemang och ringer ut till kund från sin mobiltelefon så är det default 060-numret som syns på nummerpresentationen.