Uppdrag: IT-support First Line
Denna guide innehåller:
Rutin: Att skriva en IT-felanmälan
Rutin: Akuta ärenden (enskild medarbetare)
Rutin: Akut problem med Skype/Teams-möte eller ljud (enskild medarbetare)
Rutin: Problem med program så att medarbetare inte kan jobba (enskild medarbetare)
Lösenordsbyte & verifiering av medarbetare
Beställning & installation av mjukvara
______________________________________________________________________________
Uppdrag/ärendehantering
Kundcenter hanterar från och med 2023-01-02 inkommande telefonsamtal till 1500 (4 köer enligt nedan).
Kontaktpersoner: Lucie Brown och Cathrine Selin
Vi bemannar servicegrupperna:
SD First Line (Välkommen till IT-support, du pratar/talar med...)
SD Tele 1 (Välkommen till telesupport, du pratar/talar med...)
SD Tele 1 Timrå (Välkommen till telesupport, du pratar/talar med...)
SD Lösenordsbyte (Välkommen till IT-support, du pratar/talar med...)
1. Kundcenter informerar och hänvisar medarbetare enligt aktuella rutiner.
2. Kundcenter lyfter medarbetarens ärende till second line via felanmälningsformuläret på Webshoppen.
3. Kundcenter hänvisar kund att mejla eller fylla i formuläret själv
______________________________________________________________________________
Rutin: Att skriva en IT-felanmälan
Länk till användarguide för Web-POB
- Följ och fyll i mallen/listan i beskrivningsrutan i Web-POB
- Var extra noga med den detaljerade beskrivningen av situationen/felet/problemet. Skriv den gärna i punktform.
______________________________________________________________________________
Rutin: Akuta större ärenden/driftstörningar
0. Kolla om det finns ett driftmeddelande på Inloggad. Be kund hålla sig uppdaterad där.
Om det är ett nytt ärende och/eller inget publicerats på Inloggad
1. Ring till VIP-numret 060-19 17 88 (koppla inte, gå före och presentera ärendet)
2. Ta kontakt med IT/Telesupport via Teamsgruppchatten
3. IT/Telefonisupport publicerar driftärende
4. KC hänvisar till meddelandet
______________________________________________________________________________
Rutin: Akuta ärenden (enskild medarbetare)
Om en medarbetare har ett problem som gör så att de inte kan arbeta och det inte finns någon tillfällig lösning räknas det som akut.
Har de t.ex. möjlighet att låna en dator så räknas det inte som akut och ska inte skickas i chatten.
Våra bedömningar ska teknikerna lita på, är det så att de gör en egen bedömning i efterhand att det inte är akut ska de själva ansvara för att meddela medarbetaren detta.
Hur vi ska skriva i chatten kring akuta ärenden
Vi ska skriva tydligt att det gäller ett brådskande ärende i chatten. T-ex. Ärende xxxxxx är brådskande. Ärenden ska alltid skapas innan vi skriver i chatten då det gör det enklare och snabbare för teknikerna att lösa ärenden.
Är det ett brådskande ärende ska vi ha med i rubriken att det är ett brådskande ärende.
Vi måste även skriva med i ärendetexten varför vi tagit bedömningen om att det är akut och vilka konsekvenser det får för medarbetaren om det inte löses fort.
Tips för att ta en rättvis bedömning
Ställ frågorna:
- Vad får det för konsekvenser om detta inte fungerar?
- Finns det någon alternativ lösning eller dator som kan lånas? Finns det en tillfällig lösning är dessa vanligtvis inte akut. Finns det däremot ingen tillfällig lösning ska de skickas i chatten.
______________________________________________________________________________
Rutin: Akut problem med Skype/Teams-möte eller ljud (enskild medarbetare)
1. Vid problem med Skype hänvisa kund att hen kan delta i möte via webblänken som finns med i mötesinbjudan som kommit via mail eller i mötesbokningen dom har i sin kalender
2. Skapa ett ärende i POB
Teams:
1. Prova att göra en ominstallation. Tryck på förstoringsglaset. Skriv "ominstallation" och välj "Ominstallera Teams" alternativt "Ominstallera ljuddrivrutiner".
2. Om det inte fungerar: Ring VIP-numret. Gå före och förklara läget. 060-19 17 88
______________________________________________________________________________
Rutin: Problem med program så att medarbetare inte kan jobba (enskild medarbetare)
1. Webbaserade program: Går problemet att lösa tillfälligt genom att du byter webläsare?
2. Andra program: Går problemet att lösa tillfälligt genom att du använder en annan dator?
3. Om det inte fungerar: Ring VIP-numret. Gå före och förklara läget. 060-19 17 88
______________________________________________________________________________
E-post, Mail & Länkar
Mail till IT:
- IT (Incident): support@sundsvall.se
- IT (Frågor + Beställning): servicedesk@sundsvall.se
- Tele (Frågor + Incident): telesupport@sundsvall.se
- Timrå har en egen telesupport-mailadress men hamnar ändå hos Sundsvall: telesupport@timra.se
Länkar:
- Lösenordsbyte (Specops): https://passwordreset.sundsvall.se/SpecopsPassword/Helpdesk
- E-tjänst för verifiering med BankID: https://e-arendentest.sundsvall.se/oversikt/overview/76
- Länk till Web-POB: https://pob.sundsvall.se/PTW
- SMS-portalen: https://sms.sundsvall.se/sendsms
- Webbshopp Intranät > Mina verktyg > Webbshoppen: webbshop.sundsvall.se
- Felanmälning av IT/Telefoni: https://webbshop.sundsvall.se/felanmalan-telefoni-it/
- Uppsägning av IT/Telefoni: https://webbshop.sundsvall.se/uppsagning-it-telefoni/
- Förändring IT/Telefoni: https://webbshop.sundsvall.se/forandring-it-telefoni/
- Webshop - Atea: www.atea.se/eshop (OBS Alla kan titta i Ateas webshop, men för inloggning och köp måste man kontakta förvaltningens inköpsansvarig!)
- Bitlocker upplåsningsnyckel: https://sras007.resurs.sundsvall.se/helpdesk/KeyRecoveryPage.aspx
______________________________________________________________________________
Stöldmärkningar
Pedagogiska datorer = PS / PB / MPS / MPB / LB (Loggar in på jobbnätet: SKPWL)
Administrativa datorer = WS / WB (Loggar in på jobbnätet: SKAWL)
Publika datorer = PUB
Specialdatorer = SP
Chromebooks = CB
Dockstationer = IN
Bildskärmar = IN
Surfplattor = IN eller ingen stöldmärkning
______________________________________________________________________________
Nätverk
Ifall en kommundator efterfrågar inloggning vid försök att ansluta jobbnätet:
1. Koppla in kommundatorn med en nätverkskabel (som ger rätt jobbnät + fungerande internetuppkoppling).
2. Starta om datorn 3st gånger.
3. Låt sedan datorn vara inkopplad med nätverkskabeln i någon timme.
4. Koppla sedan ut nätverkskabeln och testa ansluta trådlösa jobbnätet.
Pedagogiska kommundatorer använder jobbnätet: SKPWL
Administrativa kommundatorer använder jobbnätet: SKAWL
Privata/externa enheter använder gästnätet: Sundsvall WiFi.