Installation & beställning av program/mjukvara
OBS! Självserviceprotalen har upphört. Ny rutin nedan! 2023-02-15
Denna guide innehåller:
Uppgradering av program/mjukvara
Beställning av program/mjukvara
Hur går installation av program till?
Orsaker till att programinstallation tar lång tid
Problem: Program saknas på nya dator
Lathund: Kontrollera ifall dator kräver omstart
____________________________________________________________________________________
Ny mjukvara, paketering
- Alla NYA mjukvaror måste paketeras/certifieras av Servicecenter-IT.
- En ”ny mjukvara” avser något som INTE har installerats inom Sundsvalls kommun tidigare.
- Det är en kostnad på paketering samt en löpande kostnad för driftavtal.
- Mer information står i beställningsformuläret på webbshoppen.
- Paketering krävs oavsett om mjukvaran är gratis, licensbaserad och/eller kostar pengar att införskaffa.
- När en mjukvara har paketerats kan det skjutas ut för installation efter verksamhetens behov.
Hänvisa till formuläret på webbshoppen: webbshop.sundsvall.se/produkt/ny-mjukvara
___________________________________________________________________________________
Uppgradering av program
När det gäller uppgradering av befintlig paketerad mjukvara (exempelvis till en nyare version) hänvisar vi till formuläret på webbshoppen: webbshop.sundsvall.se/produkt/uppgradering-av-mjukvara
____________________________________________________________________________________
Beställning av program/mjukvara
- Gäller befintliga program/mjukvara
- Hänvisa till beställningsformuläret: https://webbshop.sundsvall.se/produkt/bestallning-mjukvara/
- Lista med befintliga program: https://webbshop.sundsvall.se/wp-content/uploads/2023/02/Applikationer.xlsx
____________________________________________________________________________________
Hur går installation av program till?
Pedagogiska datorer:
När ett program har lagts på för installation - då installeras det automatiskt när datorn startas om.
Administrativa datorer:
När ett program har beställts/lagts på för installation - då körs programinstallationen automatiskt i bakgrunden förutsatt att datorn är ansluten på jobbnätet, eller har VPN-lösningen Cisco Anyconnect aktiverad vid distansarbete. Vid tillfälle kommer det dyka upp en ruta nere i datorns högra hörn som informerar att installationen körs. Ifall det dyker upp ett meddelande som efterfrågar omstart eller ut/inloggning på datorn - följ instruktionerna.
____________________________________________________________________________________
Orsaker till att programinstallation tar lång tid
- Om program kräver attest kommer ett mejl skickas till närmsta chef/attesterare för godkännande. När chefen/attesteraren godkänner beställningen i deras Attestportal kommer programmet installeras automatiskt på beställarens dator. Om beställningen inte godkänns inom några dagar skickas den vidare till IT-support för hantering.
- När ett program har beställts/lagts på för installation måste datorn först ladda ner installationen i bakgrunden. Det kan ta en stund ifall programmet är stort och man sitter på en långsam uppkoppling. VPN kan påverka detta.
- Datorn kräver omstart. Vissa programinstallationer körs först efter en omstart.
____________________________________________________________________________________
Problem: Program saknas på ny dator
- Det kan ta FLERA omstarter innan alla program kommit på plats när man fått sin nya dator.
____________________________________________________________________________________
Lathund: Kontrollera ifall dator kräver omstart
1. När du är inloggad på datorn finns en ruta uppe till höger på datorns skrivbord som visar olika datoruppgifter.
2. Klicka på "Information" uppe till vänster i rutan - då kommer fler datoruppgifter visas.
3. Kontrollera om det står "Ja/Nej" bredvid "Omstart krävs".
4. Starta om datorn tills det står "Nej" i detta fält (ibland krävs flera omstarter).
OBS! Efter du har startat om och loggat in på datorn kan det ta några minuter innan rutan uppdateras. Det är vanligt att det står status "Okänd" en stund. Rekommendationen är att vänta några minuter efter varje omstart/inloggning och kontrollera rutan. Ifall du jobbar på distans med datorn krävs också att VPN-lösningen Cisco Anyconnect aktiveras efter varje omstart och inloggning.
____________________________________________________________________________________