Sundsvalls Kommun

Web-POB

Uppdaterad

Webb-POB är en webbaserad variant av Servicecenter IT’s ärendehanteringssystem.

Denna guide innehåller:

Rutin användning

Länk

Skapa nytt ärende - IT

Skapa nytt ärende - Telefoni

Söka fram befintligt ärende (ärendenummer)

Söka fram befintligt ärende (användarnamn)

Uppdatera befintligt ärende

_________________________________________________________________________

Rutin användning

KC använder Web-POB för att:

  • Skapa nya ärenden till IT-support.
  • Söka fram/kontrollerabefintliga ärenden hos IT-support.
  • Uppdatera befintliga ärenden hos IT-support.
  • Läs ALDRIG upp det som står i internkommentarsrutan för kund!
  • Om ett ärende som du ska komplettera med mer information har "mån-knappen" lysande orange måste du trycka på månen och sedan på Revoke-knappen annars riskerar ärendet att bli liggande utan att uppmärksammas av tekniker.  

_________________________________________________________________________

Länk

https://pob.sundsvall.se/PTW

Inloggning ska ske automatiskt då systemet använder SSO (Single-Sign-On).

_________________________________________________________________________

Skapa nytt ärende - IT

1. Klicka på: Skapa ärende(uppe till vänster).

2. Fyll i nedanståendefält(* är obligatoriskt).

  • Beskrivning: Här skriver du ärendets rubrik.
  • Kontaktperson: Här skriver du medarbetarens namn eller användarnamn.OBS! Det finns medarbetare med samma namn i Sundsvall kommun -kontrollera alltid att du väljer rätt person.
  • Organisation: kommer fyllas i automatiskt när ”Kontaktperson” har fyllts i.
  • Configuration Item: Här skriver du stöldmärkning (exempelvis dator/docka/bildskärm/etc).
  • Orsak: Här skriver du vad ärendet handlar om. Det finns en förskriven text med punkter som kan användas som mall eller påminnelse på alla uppgifter som behöver tas.

3. Tryck på Spara-knappen (ser ut som en diskett) - eller tryck tangenterna: Ctrl+S

_________________________________________________________________________

Skapa nytt ärende - Telesupport

Gör likadant som ovan men innan du sparar behöver du ange handläggargrupp "Tele Inne".


Om det är ett Timrå-ärende kan du inte söka kontaktperson i formuläret. Välj istället Timrå som kontaktperson. Se bild: 

För extern användare: Extern
Om inget passar, väl: ejkonto

_________________________________________________________________________

Söka fram befintligt ärende - Metod 1 - Ärendenummer

1. Klicka på: Sök ärende(uppe till vänster).

2. Skriv in ärendenumret i fältet: ID.

3. Tryck på: Tab-tangenten.

4. Ifall ärendenumret är rättskrivet kommer ärendet öppnas automatiskt.

_________________________________________________________________________

Söka fram befintligt ärende - Metod 2 - Användarnamn

1. Klicka på: Sök ärende (uppe till vänster).

2. Skriv in kundens användarnamn i fältet: Kontaktperson.

3. Klicka på förstoringsglaset (till höger i samma fält).

4. En ny ruta öppnas -klicka på fliken: Ärenden. 

5. Nu listas alla kundens ärenden (Pågående/Lösta/Stängda).

6. Klicka på ärendet som du vill öppna/kontrollera-du kan behöva skrolla i listan.

_________________________________________________________________________

Uppdatera befintligt ärende

1. Sök upp ärendet enligt ovanstående instruktioner (metod 1 eller 2).

2. Skriv in en kommentar i det vita fältet under: Orsak.

3. Tryck på Spara-knappen (ser ut som en diskett) - eller tryck tangenterna: Ctrl+S

4. När Kundcenter har skrivit in en kommentar i ett ärende -då kommer ärendet få en memosymbol hos IT-support och de vet då att de ska kolla ärendet.

OBS Om ett ärende har status Löst kan vi ändå lägga in en kommentar - men om ärendet har status Stängt kan vi inte göra det. 

Guide taggad med: tele timrå telesupport timrå
warning Created with Sketch.