Låsa upp en Bitlocker-låst dator
Bitlocker är en funktion vars syfte är att skydda datorns innehåll via kryptering. Det finns olika orsaker varför en dator kan bli låst av Bitlocker och/eller efterfråga återställningsnyckel. Några exempel listas nedan.
- Medarbetare har skrivit lösenordet fel för många gånger (datorn låser sig av säkerhetsskäl).
- Windowsuppdatering har misslyckat installeras på datorn (mjukvarufel).
- Datorn har fysiskt öppnats och hårdvaran inuti har manipulerats.
- Fel på datorns TPM-chip (hårdvarufel).
Rutin för att låsa upp en Bitlocker-låst dator:
1. När problemdatorn startas kommer den att visa ett återställningsnyckel-ID på skärmen.
Det kan vara en lång sträng - eller bara 8-tecken lång.
2. Be medarbetaren att läsa upp dom 8 första tecknen i återställningsnyckel-ID, och skriv ner dessa.
3. Öppna websida: https://sras007.resurs.sundsvall.se/helpdesk/KeyRecoveryPage.aspx
eller https://mbam.resurs.sundsvall.se/helpdesk/KeyRecoveryPage.aspx
4. Genomför följande på hemsidan:
I hemsidans vänstra sidolist klicka på: Drive recovery.
Lämna rutorna User domain och User ID tomma
Key ID = Här skriver du in dom 8 första tecken i återställningsnyckel-ID.
Reason for Drive Unlock = Välj ”Other” i rullisten.
Klicka på knappen: Submit.
5. Om återställningsnyckel-ID har skrivits in korrekt kommer hemsidan visa en lång sträng med tecken och bindestreck. Detta är datorns upplåsningskod (återställningsnyckel).
Vid problem eller felmeddelande uppstår på hemsidan:
- Dubbelkolla att du har skrivit återställningsnyckel-ID korrekt.
- Det är vanligt att o (bokstav) blandas ihop med 0 (siffra).
- Vid problem med ena hemsidan - testa den andra istället.
6. Förmedla upplåsningskoden till medarbetaren på lämpligt sätt.
Alternativ 1: Skicka den via SMS-portalen = https://sms.sundsvall.se/sendsms
Alternativ 2: Skicka den via mejl.
Alternativ 3: Informera den muntligt.
7. Hänvisa medarbetaren att skriva in upplåsningskoden på datorn och tryck på: ENTER-tangenten.
OBS! Endast tecknen behöver skrivas in - bindestrecken fylls i automatiskt.
8. Avvakta och kontrollera att datorn startar/fungerar normalt.
9. Starta om datorn och dubbelkolla att Bitlocker-låsningen inte uppstår igen.
10. Verifiera medarbetaren och genomför ett lösenordsbyte.
Vid problem eller fortsatta Bitlocker-låsningar
Kundcenter lyfter då ett ärende till IT-support. Som workaround kan slutanvändaren fortsätta använda samma återställningsnyckel - tills dess att IT-support löser situationen.