Sundsvalls Kommun

Uppdrag: Gatuavdelningen

Uppdaterad

Innehåll

Överenskommelse

Hantering

Avsluta ärenden i ISY Road

Ärendefördelning - Trafiksektionen

Ärendefördelning - Driftsektionen

Ärendefördelning - Entreprenadsektionen

Ärendefördelning - Planeringssektionen

Gatuavdelningens standardsvar

__________________________________________________________________

Överenskommelse

  • Kundtjänst besvarar gatuavdelningens kundtjänsttelefon och hjälper medborgare med alla ärenden som vi fått information om eller som vi kan besvara med hjälp av hemsidan. T.ex. parkeringsärenden, felanmälningar och diverse upplysningar.  
  • Kan vi inte svara på frågan HV mejl: gatuavdelningen@sundsvall.se eller gå före i samtal för att få hjälp.
  • Om du inte har Gatuavdelningen som din arbetsuppgift kopplar du deras samtal till 19 15 65.
  • Kontaktpersoner: Anna-Carin och Lena H

__________________________________________________________________

Hantering

  • Kundtjänst lägger in felanmälningar i ISY Road. Gemensam inloggning. 
  • Synpunkter mejlas till gatuavdelningen@sundsvall.se - Använd inte Synpunkt Sundsvall. 
  • Synpunkter som kommit in i synpunkts-systemet avslutas där och mejlas till gatuavdelningen enligt ovan. 
  • Myndighetsärenden hänvisas till e-post: gatuavdelningen@sundsvall.se
  • Driftsektionen besvarar inte anonyma synpunkter, då behöver de ha kontaktuppgifter för att besvara. Exempelsvar; " Tack för din synpunkt, du kan maila in ditt önskemål till stadsbyggnadsnamnden@sundsvall.se ". 
  • Ärenden som skickas vidare till Trafikverket görs i anmälarens namn. Skriv in isy road numret i avslutade ärenden filen som finns under teamet gatuavdelningen.
  • Ärenden som hör hemma någon annanstans ska vi skicka vidare till rätt ställe - om det går. 
  • ISY Road-ärenden som avslutas hos KT ska fyllas i Excelfilen HÄR på rätt månadsflik. 
  • När vi får callout-mejl i kundtjänstmejlen behöver vi inte längre registrera ärenden i Isy Road den dagen. Om vi får samtal eller mejl om fastkörda bussar/lastbilar och det är trafikfarligt då ringer vi områdesansvarig. 

__________________________________________________________________

Avsluta ärende i ISY Road

Vi har fått information t.ex. standardsvar för att kunna avsluta enkla ärenden hos oss på KT istället för att skicka in dem i onödan till Driften. 

1. Byt status till "Avslutat"

2. Tryck "Spara".  Nu får du upp en e-postruta om anmälaren angett en e-postadress.

3. Skriv ett trevligt meddelande till anmälaren. Använd standardsvar när det finns. 

4. Tryck "Skicka". 

5. Fyll i Excel-arket från Gatuavdelningen på rätt månadsflik. 

Om anmälaren inte lämnat någon e-postadress kan man istället skriva en kommentar i Kommentarer-rutan så att den kollegan som eventuellt får en telefonåterkoppling från anmälaren kan se varför ärendet avslutats. 

__________________________________________________________________

Ärendefördelning - Trafiksektionen

Trafikföreskrifter (parkering, parkeringsförbud, hastighet), parkeringsövervakning, parkeringsautomater, skyltning, dispenser.

Parkeringsövervakning

Parkeringsövervakning t.ex. parkering på hk-plats utan tillstånd, felparkerade bilar etc läggs till QSG bevakning, (Välj Gatuavdelningen som handläggare och QSG bevakning AB som entreprenör genom att trycka på Lägg till-knappen), de fördelar i sin tur ut till parkeringsvakterna.


Synpunkter om hur fort man kör på en gata:

Fråga:

 Boende på GATA påpekar att detta är en gå gata och att man ej får köra fortare än en gående går, på denna gågata är det trafik hela dagarna och många kör 40-50km/h. åtgärd behövs.

Svar:

Hänvisa att anmäla till polisen med önskemål om bevakning. Det är en fråga för Polismyndigheten att övervaka så trafikanterna följer gällande trafikregler som hastighet på vägnätet.

Gatuavdelningen får varje år många önskemål om att anlägga farthinder på olika platser, men det är inte möjligt eller motiverat att bygga hastighetsdämpande åtgärder eller andra former av hinder på alla gator.

 

Parksterskylt saknas

Är det en felanmälan att det saknas en Parkster-skylt så läggs det på parkeringsautomat/Lars-Arne.

Skylten stämmer inte

Är det en felanmälan att det saknas föreskrift eller att skylten inte stämmer överens med föreskriften (anmäls oftast av QSG) så läggs det till trafikingenjörerna (Södra sidan Jenny Andreasson, norra sidan Mathias Bjurström). 

Vid de ärenden där det handlar om föreskrifter kan ni fördela till trafikingenjörer enligt ovan men övriga till Mathias för närvarande.

Skylt

Felanmälan på skyltar som är vridna, påkörda, förstörda eller klottrad på läggs till skyltgruppen, Gatuavdelningen som ansvarig och skyltgruppen som entreprenör. 

Lekande barn skylt

Fråga- Ger ni tillstånd till att sätta upp en skylt innehållande texten ”kör sakta lekande barn” vid infarten till:

Svar-  Kommunen skyltar inte "Kör sakta lekande barn".  Men om de vill kan de sätta upp en egen skylt inom fastigheten som syns ut mot gatan.

Grävning Återställning

Felanmälan om ej återställt efter grävning läggs till Anders Johansson som har hand om schakten (anders.z.johansson@sundsvall.se).

Trafiksäkerhet

Om de skickar in och önskar farthinder, sänkt hastighet eller parkeringsförbud så svara medborgaren att de mailar in sitt önskemål till gatuavdelningen@sundsvall.se då det inte är en felanmälan och sen avslutar ärendet.

Trafikhandläggarna 

Lena B och Emmelie A arbetar med väghållarbeslut, tillfälliga föreskrifter i samband med evenemang, trafikanordningsplaner, markupplåtelser och dispenser.

Vägmålning

Trafiksektionen, till gatuavdelningen@sundsvall.se

Träd

Ärenden som har gått till park som sedan lagts till Gatuavdelningen ska fördelas enligt följande;

  • Grenar som skymmer skyltar läggs till Skyltgruppen.
  • Handlar det om siktskymmande växtlighet t.ex. skymmer sikten i korsning så fördelas det till driften enligt områdesfördelningen.

Resecentrum Njurundabommen

  • Parkeringsplatserna är Trafiksektionen ansvarig för.
  • Frågor gällande övriga ytor vet vi ingen tydlig ansvarsfördelning över och det är inte inlagt i några skötselytor så lägg eventuella felanmälningar där till Daniel Jonsson på Entreprenadsektionen så får han se över det då han var ansvarig för projektet.

__________________________________________________________________

Ärendefördelning - Driftsektionen

Ansvarar för drift och skötsel på kommunala vägar samt vissa enskilda vägar där kommunen har hand om väghållningen. Snöröjning, renhållning, potthål, dikesröjning etc, även skadestånd efter skador på väg/gata.

Vägområden

Kartlager med driftområdena

  • Fredrik From & Andreas Nordin har södra sidan om ån + Njurunda och Viskan.
  • Fredrik From har centrum, till Kubal i söder och till Nacksta i väster + Matfors + Stöde
  • Kalle Krona har norra sidan om ån + Alnö och Indal.

Undantag

  • Kalle Krona har hand om all sandupptagning och flaggorna vid vägen vid Kulturmagasinet. 
  • Kalle Krona tar felanmälningar för cykelräknare och cykelpumpen vid Västermalm.
  • Andreas Nordin har hand om renhållning på gatumark, allmän platsmark, parkeringar och soptunnor i parker. 
  • (Latriner på norra sidan töms under jämna veckor och södra sidan töms under udda veckor)

    I dagsläget sker det enligt förutbestämda rutter och går oftast från väst till öst. Men inte alltid.

    Centrum – Stenstan töms varje Fredag. 

  • Andreas Nordin har skadegörelse och frågor/synpunkter om kompletteringstrafik, anslutningstrafik bussar och busskurer och oftast underhåll av hållplatser. Felanmälning klockan på hållplats Stenstan.
  • Kompletteringstrafik = Där det inte går busslinjer men man kan beställa taxi. https://.dintur.se/kkompletteringstrafik-bestallningstrafik/
  • Sonny Andersson har hand om livbojarna längs ån och kajen. Övriga livbåtar och livbojar felanmäls till Fritidsinformationen.  
  • Begäran från media att få ut felanmälningar eller handlingar => Sonny eller Eva.
  • Skänka en julgran till kommunen. Mejla till: julgran@sundsvall.se   

Halka

  • Halka på bostadsgator: Svara enligt standardsvar, bostadsgator halkbekämpas endast vid extremhalka
  • Halka i backar i bostadsområden: Skicka vidare, branta backar halkbekämpas av någon av våra entreprenörer.
  • Halka på gång- och cykelvägar: Skicka vidare, den här synpunkten vill vi ha in.
  • Halka på huvudgator: Skicka vidare, ringa om det är akut och någon buss eller lastbil står tokigt till.
  • Halka vid/på hållplatser: Skicka vidare, det här vill vi ha in.

Läs mer om vinterväghållning på denna sida!

__________________________________________________________________

Ärendefördelning - Entreprenadsektionen

  • Anders Ring tar felanmälningar om vägkropp eller asfaltsbeläggning.
  • Nicklas Rydmark tar felanmälningar & klotter på konstruktionsbyggnader (t.ex. kajstråket), gångtunnlar och broar.

Gatubelysning

  • Ataniyaz Ataniyazov tar felanmälningar på det elektriska på allmänna platser, t.ex. gatubelysning, trafiksignaler, motorvärmarstolpar, uppvärmda trappor, eluttag på Stora Torget, farliga istappar på lyktstolpar
  • Kolla alltid INTERNKARTAN så att det verkligen är kommunens belysningsstolpe. Om stolpen inte är utmärkt på kartlagret är det inte heller kommunens.

  • På CLARA-kartan kan man se kommunens elskåp. De är utmärkta med hjärta. https://clara.sundsvall.se/

  • Akutärenden: Öppet elskåp, trafikskadad stolpe som ligger på marken, öppen lucka på belysningsstolpe, synliga kablar på marken, trafikljus ur funktion.
  • Hantering akutärenden: Lägg i ISY Road + Prioritet Akut + Ring Atanyiaz (eller SMS:a)
  • Lägg ärende i ISY Road. Använd prioritet. Akutärenden (se ovan) ska ha prioriteten akut. Belysningsärenden kring skolor och förskolor kan få hög prioritet, likaså när det är längre sträckor utan fungerande belysning, lutande stolpar och annat som är potentiellt farligt.
  • OBS! Belysning på elljusspår (till exempel Sticksjön, Sidsjön) ska till Fritidsinformationen.
  • Ataniyaz Ataniyazov tar bara motorvärmare på gatumark och kommunal ytparkering. Övriga ska till fastighetsägaren. HÄR samlar vi info om olika motorvärmarplatser vi råkat ut för. 
  • Entreprenör trafikljus: Infra Service 
  • Entreprenör på allt annat: Timrå Elmontage (akuta ärenden klockan 16-17: 00-682 58 64)
  • Varje sommar släcks gatubelysningen ner (undantag Stenstan) vanligtvis från slutet av maj till slutet av juli. 

    Exempel: 2022 var datumen 25/5 till 22/7.

  • Trafikverket har belysningen vid sina vägar t.ex. Björneborgsgatan, Bergsgatan och gångvägen förbi Plogvägen i Matfors. 

Resecentrum Njurundabommen

  • Parkeringsplatserna är Trafiksektionen ansvarig för.
  • Frågor gällande övriga ytor vet vi ingen tydlig ansvarsfördelning över och det är inte inlagt i några skötselytor så lägg eventuella felanmälningar där till Daniel Jonsson på Entreprenadsektionen så får han se över det då han var ansvarig för projektet.

__________________________________________________________________

Ärendehantering - Planeringssektionen

  • Niklas Bergström tar frågor som gäller busskurer, bussplanering. Även frågor som berör kollektivtrafikens infrastruktur som exempelvis hållplatsutformning.
  • Angelica Lindqvist tar synpunkter som rör cyklar/cykelkartor.

__________________________________________________________________



warning Created with Sketch.