Sundsvalls Kommun

Beställningar Drakfastigheter i DeDU

Uppdaterad

Förändring på gång i beställningsrutinen (mars 2024)

Drakfastigheter gör om beställningsrutinen. Formuläret kommer inom kort försvinna för alla som inte är chefer och/eller behöriga beställare och man stramar upp reglerna för hur en beställning ska få se ut. 

Redan nu kan man se att det finns fyra olika sorters beställningstyper i formuläret som man behöver ta ställning till:

  • MRP finansierat: Betyder att kommunen beslutat i mål och resursplanen att lägga pengar på detta och att det ska finansieras "från den stora gemensamma plånboken". 
  • Verksamhetsfinansierat: Betyder att verksamheten som beställer får betala kostnaderna själva
  • Verksamhetsfinansierat städ: Betyder att det handlar om städinsatser utöver vanlig driftstädning som verksamheten får betala extra för, t.ex. flyttstäd och extra fönsterputs
  • Lägenhetsbesiktning: Betyder att t.ex. en lägenhet eller ett rum på ett boende byter hyresgäst och att Drakfastigheter kan komma och besikta ytskikten medan det står tomt.

Sophanteringen kommer få ett alldeles eget formulär där man kommer kunna beställa sopkärl, tömning, hemtagning osv. 

Vad är en beställning?

På Drakfastigheter skiljer man mellan felanmälningar och beställningar.

En felanmälan är sådant som ingår i hyran och som behöver lagas/åtgärdas. Detta betalar alltså verksamheten inget för.
Återvinning/hushållssopor som DF står för kan alla beställa/felanmäla.

En beställning är sådant som hyresgästen vill ha utöver det som ingår, det kan t.ex. vara hjälp att bära/flytta grejer, installera fler vägguttag, sätta upp hyllor, köpa in/montera något verksamhetsspecifikt, göra förändringar i lokalen eller lösa något form av verksamhetsproblem i fastigheten. Här måste verksamheten betala kostnaden för både vara och tjänst.

OBS! Det är samma rutin för inhyrda som för egna fastigheter

_______________________________________________________________

OBS! Beställning av städtjänster och avfallshantering är undantag från nedanstående! Alla får beställa det!

Läs mer om städ HÄR!

Läs mer om avfall HÄR!

Olika beroende på förvaltning!


VOF – Alla beställningar till utföraren: Tekniskt verksamhetsstöd (VoF) 

  • Om kund beställer själv ska hen använda FELANMÄLNINGS-formuläret! Men det blir bättre om vi tar emot beställningen på telefon så att den går iväg till rätt ställe! Om de använder formuläret kan det bli en automatisk sändning till drifttekniker. 
  • När vi lägger in order i DeDU åt kund. Använd ärendetyp felanmälan
  • Alla VOF-beställningar skickas till utförare Tekniskt Verksamhetsstöd
  • OBS! Referensnummer måste bifogas till en VOF-beställning


BoU – Alla beställningar till intendenterna

  • Hänvisa alla att ta kontakt med respektive intendent. 

Förskola: Tommy Karlsson

Grundskola: Hans Nordström

Gymnasiet: Tero Lohti


Alla andra förvaltningar 

  • Hänvisa alla beställningar till beställningsformuläret. 
  • För att få bli behörig beställare måste man ansöka om det hos lokalstrateg på den egna förvaltningen. 
  • Kundtjänst får INTE använda ärendetypen "Beställning" mer än till städ- och avfallsärenden.
  • Om vi får in en annan sorts beställning via felanmälningsformuläret avslutar vi ärendet och hänvisar kund att använda beställingsformuläret.

Om man är behörig beställare ser man kategorin "Beställning avseende fastigheter, byggnader och lokaler" på fastighetssidan på Inloggad

warning Created with Sketch.