Sundsvalls Kommun

VOF - Avgiftshandläggarna

Uppdaterad

Avgiftshandläggarna

  • Hanterar fakturor gällande mat och omvårdnad
  • Gemensamt telefonnummer 2800
  • Ärenden som avser hyresfakturor, kontrakt, uppsägning och kontraktsdetaljer äldreboenden hänvisas till Drakfastigheter Agneta Nordin
  • Ärenden som avser hyresfakturor, kontrakt, uppsägning och kontraktsdetaljer på omsorgsboenden/LSS hänvisas till Drakfastigheter Anette Nilsson
  • Samtal från myndigheter, verksamheten kan ringa igenom hela dagen.
  • Tisdag, en gång i slutet av varje månad, är det APT – då är det ingen telefontid.
  • Telefonsamtal kring påminnelser/krav hänvisas till 8424
  • Samtal om att fakturaunderlaget inte stämmer hänvisas till områdescheferna. 

Medgivande om autogiro

https://sundsvall.se/kommun-och-politik/fakta-om-sundsvalls-kommun/ekonomi/ekonomi-och-budget/e-faktura-och-autogiro/ 

FAQ avgifter

Jag har fått en massa papper, vad ska jag göra? Måste jag skicka in dessa papper?

Vi skickar ut beslut till alla som hade insatser 1 januari. Kontrollera inkomstuppgifterna i beslutet. Stämmer uppgifterna behöver man inte göra något. Om man inte vill lämna inkomster, behöver man inte det och då gäller det beslut man fått. 

Min mamma har massa papper och hon är avliden.

Är personen avliden kan anhöriga se beslutet som en information för kostnaderna i januari, men de behöver inte skicka in något.

Jag har ringt i flera dagar och kommer inte fram.

Gäller det avgiftsbesluten som skickats ut, så har man till 31 mars på sig att inkomma med ändringar så rättar vi tillbaka till årsskiftet. Det betyder att vi återbetalar för högt debiterad avgift om nya uppgifter inkommer. Det är högt tryck nu de närmaste veckorna och det ringer alltid mest i början och slutet av telefontiden. Efter 31 mars rättar vi innevarande månad. Dvs. kommer ändringen i maj, gäller den nya avgiften från maj osv.

Det står att jag har jättehög inkomst men det stämmer inte.

Har personen fått en kapitalinkomst? Detta är baserat på 2022 års uppgifter. Fyll i blanketten/e-tjänst https://sundsvall.se/omsorg-och-hjalp/avgifter-och-taxor-for-vard-och-omsorg och ange hur kapitalinkomsten såg ut 2023 – fanns ingen skriv årtal och en nolla 0.

Min faktura stämmer inte och jag kommer inte fram och den förfaller om 2 dagar

Kontakta servicecenter kund för att förlänga förfallodatum 060-198424.

Kontakta din områdeschef, det är de som rapporterar frånvaro, avslut osv till avgiftshandläggarna.

Jag vill avsluta mina insatser.

Ring biståndshandläggarna 060-192550.


Guide taggad med: hyra hyror
warning Created with Sketch.