Sundsvalls Kommun

MiCC Agent

Uppdaterad

Att komma igång med MiCC Agent

Logga in

När man startar Mitel Agent får man fram en inloggningsruta som ser ut så här (för mig):

För att logga in skriver du:

  • Inloggnings-ID: Ditt användarnamn
  • Lösenord: Ditt användarnamn (igen)
  • Anknytningsnummer: Din tilldelade virtuella anknytning
  • Lösenord: Lämna tomt här
  • Anknytningstyp: Softphone

Nästa gång du loggar in kommer Inloggnings-ID och anknytningsnummer att vara förifyllt som ni ser att det är för mig på bilden ovan. 


Lägga till ny kontakt (andra användare)

Kontakter => Gubbe med plustecken


Lägga till ny person i adressboken

Katalog => Högerklicka i "Min adressbok" fältet => Välj "Ny"


Telefonkatalogen CMG

http://sadb039/CMGWEB


Ange vilka köer jag ska svara på

  1. Rullgardin: Sessioner
  2. Symbol ”Gubbe med flagga” 
  3. Plocka över de köer (till högersidan) jag ska svara på genom att dubbelklicka eller använda pilknapparna


Ange vilka köer jag vill ha koll på (inloggade, kö, väntetid osv)

  1. Rullgardin: Sessioner
  2. Symbol ”Diagram med pil uppåt” – Realtid, köer, inloggade osv
  3. Tryck på knappen för att visa Realtiden. Välj Grafiskt eller Tabell. 
  4. Symbol ”Diagram med pil åt höger” – Välj vilka grupper du vill se på Realtiden.  


Ange vilka sökfält jag ska kunna söka i

  1. Rullgardin: Katalog
  2. Första rutan från vänster: Här söker vi på namn och telefonnummer.
  3. Alla andra rutor: Tryck på lilla piken nedåt i rutans högsta kant och välj vad du vill kunna söka på i den rutan. Tryck enter. Obs: Om du inte trycker enter ändras inte fältet.


Ange vad du vill se i sökresultatet

  1. Rullgardin: Katalog
  2. Symbol ”Kugghjul” längst upp
  3. Plocka över de sökresultat som du vill ha med hjälp av pilarna i mitten. Rangordna dem med hjälp av pilarna till höger. Tryck OK.


Ange personliga kortkommandon

  1. Symbol ”Blå cirkel, huvud med headset”
  2. Alternativ => Tangentbord-kortkommando
  3. Klicka på funktionen du vill ge ett kortkommando
  4. Markera rutan vid ”Ange tangentval” och tryck vilken tangent eller tangentkombination du vill ha.
  5. Förslag: 

             Lägg på   =>  Num minus

             Rensa alla  =>  Ctrl + Num decimal

             Telefonist e-post/SMS   => F8

             Lägg till aktivitet  =>   F6

             Samma avdelningssök  =>  F10


Lägga till webside-flikar i Agenten

  1. Symbol ”Blå cirkel, huvud med headset”
  2. Alternativ => Flikar
  3. I namnrutan på en ny rad skriver du vad du vill kalla din flik.
  4. I URL-rutan skriver du webadressen till sidan som ska visas när du trycker på fliken
  5. Förslag:

            https://sundsvallskommun.kb.kundo.se/

            https://sms.sundsvall.se/sendsms


Alltid samma funktion oavsett växel eller kundtjänst

För att samtalen ska hanteras och komma in på samma sätt oberoende av om man svarar på en kundtjänst-kö eller en växel-kö så behöver man kryssa i en ruta:

  1. Symbol ”Blå cirkel, huvud med headset”
  2. Alternativ =>Kryssa i rutan "Telefonistkoppling för alla servicegruppsamtal"


Byta ringsignal 

  1. Ladda hem en signal du gillar från t.ex. LÄNK (spara den så att du vet vad den heter och vart den ligger på datorn)
  2. I agenten, klicka på Telefonisthuvudet och välj Alternativ
  3. Välj fliken Ljudsignaler
  4. Välj vilken ljudsignal du vill byta ut och tryck på knappen med det tre punkterna
  5. Leta reda på din fil på datorn och tryck OK


Få bort dubbel ringsignal när du ringer ut eller ringer igenom

  1. Tryck på telefonisthuvudet i agenten
  2. Välj Alternativ och fliken Ljudsignaler
  3. Ta bort filnamnet som står i rutan Aviseringar (den ska vara tom)
  4. Tryck OK


Justera volymen i samtalet

När du har ett pågående samtal kan du justera samtalsvolymen på två reglage som du hittar under knappen som ser ut som en högtalare. OBS! Knappen syns bara om du har ett pågående samtal men inställningen stannar kvar till nästa samtal. 

warning Created with Sketch.