Att skriva en felanmälan
Uppdaterad
En felanmälan behöver:
Hamna hos rätt utförare
- Vem är mottagare för den här sortens felamälningar?
- Hur felanmäler vi ärenden av denna sort?
- Finns det särskilda regler kring just det här specialfallet?
- Är det ett akutärende? Hur behöver vi agera då?
Vara så tydlig som möjligt
- Vad är det som är fel (diskmaskin, halkbekämpning, handfatsavlopp, duschblandare, staket, klotter)?
- Var är felet (adress, våning, rum, avdelning)? Vid felanmälningar utomhus kan man behöva använda andra riktmärken t.ex. nedre parkeringen, grinden mot Fridhemsgatan, sandlådan bredvid boden).
Vara proffsig, saklig/kortfattad och objektiv
- Om anmälaren är arg och använder fula, kaxiga eller dryga uttryck så ändrar vi till sakliga och proffsiga uttryck innan vi skickar in anmälan.
- Vi kommer inte med egna lösningsförslag. Däremot kan vi skriva hyresgästens ord om tidigare fel på samma sak och/eller eventuella gissning om vad som är orsaken till felet. Det kan vara till nytta för driftteknikern att t.ex. få information om att det är ett återkommande fel eller att felet uppstod efter ett strömavbrott.
Innehålla kontaktuppgifter till anmälaren
- Ta namn på den som ringer. Om personen på lgh-kontraktet är en annan person; ta dennes namn också.
- Anteckna/kontrollera telefonnummer.
- Finns det särskilda instruktioner för driftteknikern? Måste han/hon ringa innan besöket?
- Drakfastigheter och Markavdelningen vill ha anmälarens namn, telefonnummer och e-postadress.
- Gatuavdelningen behöver kontaktuppgifter om personen vill ha återkoppling (e-post) eller om det kan vara svårt att hitta till den aktuella platsen för felet (telefonnummer).
- Timråbo vill helst att anmälaren har "nyckel i tuben" på dörren. Vi använder i möjligaste mån bara "ring före" om det är särskilt motiverat.
Tänk på att din felanmälan är en del av driftteknikerns arbetsdag, ju bättre felanmälan desto bättre jobbsituation för honom/henne.