Tillgänglighet i digital offentlig service
Ny lag om tillgänglighet i digital offentlig service
Idag, den 23 september 2020, börjar en ny lag om tillgänglighet i digital offentlig service att gälla i Sverige. För sundsvall.se innebär det att alla har rätt att kunna ta del av och förstå informationen som finns på sundsvall.se.
Vi vet att ni i växel och reception redan gör ett proffsigt jobb med att hjälpa våra medborgare att hitta och förstå information på sundsvall.se, och även med att fylla i blanketter och liknande saker.
Ert arbete har blivit grunden till det vi kallar punkt 3 i den nya rutinen för tillgänglighetsärenden. Den punkten ser ut så här:
- Punkt 3 - Tillgänglighetärenden som kan lösas direkt i växel/reception eller verksamhet, till exempel:
1. Hjälpa till att hitta blankett eller sida på sundsvall.se
2. Läsa upp en sidas innehåll.
3. Hjälpa medborgaren att förstå sidans information.
4. Förklara hur en e-tjänst eller digital blankett ska fyllas i.
5. Hjälpa till att fylla i pappersblankett
6. Skriva ut digital blankett som skickas med post.
- Om ni inte kan hjälpa medborgaren enligt punkt 3:
Den nya rutinen är att ni då skickar ärendet till Servicecenter kommunikation (Kontorsservice), via redaktörsstöd@sundvall.se, och anger Ämne: Tillgänglighet.
I mejlet till kontorsservice skickar ni med:
· medborgarens namn,
· kontaktuppgifter,
· beskrivning av problemet
· vilken verksamhet det gäller
· länk till aktuell sida på sundsvall.se.
Under hösten så testar vi och utvärderar den här nya rutinen.
Tack för att vi hjälps åt att följa den nya lagen.
Vänliga hälsningar
Lotta Åkesdotter och Leila Machouk
Webbstrateger, Kommunstyrelsekontoret kommunikation