Sundsvalls Kommun

Uppdrag: Kommunhälsan/Regionhälsan

Uppdaterad

Rutin: Ärenderegistrering

  1. Hänvisa kund i första hand att själv göra beställningen via e-tjänsten på Inloggad.
  2. Skyndsamt ärende tas emot och registreras av Kundtjänst, se nedan under "Skyndsamma fall". 
  3. Erbjud att posta länken till e-tjänsten på Inloggad när det upplevs lämpligt, se SMS-mall nedan.
  4. Registrera i e-tjänsten åt beställaren.
  • Om man ringer från sjukhuset eller någon annan av Kommunhälsans samarbetspartners kan vi tills vidare ringa in dessa till Annika Eriksson (18 18 91) gå före och presentera ärendet.
  • Om det inte går att registrera ärendet i e-tjänsten kan vi mejla till regionhalsan@rvn.se och berätta vad vi får för felmeddelande så försöker man lösa problemet.  
  • Om det är ett ärende när någon är väldigt upprörd och arg kan vi ringa till Johan på 073-275 28 59, gå före och berätta situationen. 

Carita Westin informerar att: personer som är anställda av regionen som ringer oss ska vi hänvisa att maila regionhalsan@rvn.se. (Helst be deras chef maila). 

SMS-mall till Kommunhälsans e-tjänst

Hej!

Här kommer länken som du använder för att komma i kontakt med konsulterna på Kommunhälsan:

https://e-arenden.sundsvall.se/oversikt/overview/531

Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar Kommunhälsans Kundtjänst

E-tjänsten när Kundtjänst ska fylla i åt kund

  • Länk: https://e-arenden.sundsvall.se/manage/addflowinstanceasmanager/add/531?added=109080
  • E-tjänsten heter: Beställnings- och ärendetjänst för Kommunhälsan
  • När frågan kommer om Användarnamn på användaren är det namnet på personen som ringer du skall ange.
  • Vid frågan ange sjukdom räcker det med att vi (växel/kundtjänst) skriver ett kryss. 
  • Om man får ett ärende där inringande inte är anställd ännu (t.ex. blivande anställd, sommarjobbare osv) kan man skapa ärendet på sig själv men man anger inringandes mobilnummer i rutan. Som chef anger man t.ex. Bodil Mattson om det är sommarjobb via "Anställningsstöd" och på sida 3 anger man inringandes personnummer.

Skyndsamma fall

I dessa fall fyller vi i e-tjänsten åt den inringande:

  • Provtagning av misstänkt påverkad medarbetare (alkohol och/ eller droger) 
  • Stickskada risk för blodsmitta 
  • Krisstöd – avlastningssamtal

Vi ringer i 1:a hand Annika 18 18 91, i 2:a hand på de andra administratörerna 

Anette Jansson: 060-181913 

Carita Westin: 0660-819 67 

i 3:e hand sjuksköterska när det gäller dessa 3 sorters ärenden. 

På lunchen mellan 12 och 13 finns ingen bemanning. Lägg ärendet i e-tjänsten och ring efter 13. 

Förstadagsbedömning / Förstadagsintyg

  • Hjälpa de anställda med förstadagsintyg/förstadagsbedömning då många inte har tillgång till Inloggad hemma.

Förstadagsintygs/förstadagsbedömnings-ärenden som kommer in efter kl 10 ringer man till Annika 18 18 91 efter att ha lagt in ärendet i e-tjänst först. 

Vi behöver inte fråga på vilket sätt de är sjuka, gör bara ett streck i den rutan. 

Val att göra i e-tjänsten

Medarbetare

Sommarjobbare

Personer som har fått ett sommarjobb inom vård och omsorg hemtjänst, äldreboende eller förskola. Skall fylla i den hälsoblankett dom fått hemskickad och ta med till den handläggare man träffar på IAN inför sommarjobbet (Jessica Olsson/ Mattias Berglund) 

Om man svarar ja på en av frågorna skickas hälsodeklarationen in till Kommunhälsan och de får en tid.

De som ska sommarjobba inom vården får göra IGRA-test (tuberkulos-TBC) och MRSA (Meticillinresistent Staphylococcus aureus = Motståndskraftiga gula stafylokocker).

De som ska sommarjobba inom förskolan gör bara IGRA-test.

Drogtest inför anställning t.ex. SEAB

När blivande medarbetare på t.ex. SEAB ringer för att boka drogtest inför anställning kan vi inte lägga in det i e-tjänsten eftersom personen inte är anställd och inte finns med i systemet, varken på personnummer eller användarnamn. 

Istället kan vi ringa på hos Annika och fråga om hon kan göra bokningen. 

Om en chef ringer och söker konsult på namn

  • Är det ett pågående ärende ringt till 2145 och person vill ha kontakt med konsult – använd e-tjänst och berätta att hälsan återkommer då konsulter inte har telefontider.
  • Jag har sett att XX sökt mig från KH – prova koppla. Finns inget namn så kommer hälsan ringa upp igen.  Alt. erbjud e-tjänst.
  • Är det inkommit via ”växeln” – och de specifikt vill söker en person (inte beställning av en tjänst) så koppla. Dessa samtal skall inte komma in till 2145 tänker jag för det är numret för beställning av tjänster. !Förtydliga gärna det i katalogen – 2145 - Telefonbeställning av tjänster från Kommunhälsan eller kontakt i pågående ärenden! Vi har ingen reception eller mottagningsnummer. 
  • Är det leverans av t.ex varor eller ospecifikt men kopplat till verksamheten koppla till Annika. (Ej chefer/ anställda)
  • Om det är avbokning av tid t.ex kan inte komma på bokad tid i närtid (0-3h) prova koppla till konsult eller Annika. 

Finns det någon gräddfil för direktörer?

HR-direktör ringde till Kundtjänst och ville prata med någon på kommunhälsan, blev hänvisad till e-tjänsten och blev jättearg. Finns det någon ”gräddfil” för direktörer? 

  • *ler* Samtal av typen hög chef vill tala med någon på Kommunhälsan och driver på (är det ärende så är det e-tjänst som gäller för alla) – koppla till mig om jag har telefonen öppen  eller i andra hand Annika E. (Är det ett ärende så kommer vi reg…) 
  • Det finns HR-chefer från bolagen som väldigt gärna vill ringa direkt till sköterskor och ni gör rätt att hänvisa till e-tjänst. Men om de säger att de kommit överens om att ringa… koppla till konsult! Ta inte striden vi/ jag tar den.  //Johan H.

Kan Kundtjänst ringa och fråga om råd?

Är det OK att vi ringer Annika och frågar när vi inte vet hur vi ska hantera ärenden, eller stör vi henne för mycket?

  • Självklart – även till mig i andra hand så får jag en överblick av behoven och typen av frågorna. //Johan H.

Handläggarbehörighet till Kommunhälsans e-tjänst

Dessa har behörighet till kommunhälsans e-tjänst 2023-05-31. Det är Maria Lindahl som gör förändringarna i systemet.

warning Created with Sketch.