Sundsvalls Kommun

Systemstöd & Välfärdsteknik (VoF)

Kärt barn har många namn

Före detta: Tekniskt Verksamhetsstöd, VOF Drift, Teknik & Service, Soc-gruppen

Organisation

• Systemstöd & Välfärdsteknik ingår i det gemensamma verksamhetsstödet på IAF och VOF.
  • Till Systemstöd & Välfärdsteknik hör serviceteknikerna som gör en del vaktmästarärenden på kommunens boenden (kolla mer specifikt i listan nedan) OCH systemförvaltarna/supportteknikerna som hanterar VOF/IAFs egna datasystem t.ex. Phoniro, Treserva, ProCapita och TimeCare

Vilken sorts ärenden hanterar Systemstöd & Välfärdsteknik (servicetekniker)?

• Lampbyten på inhyrda fastigheter
  • Medicinskåp (skåp med elektroniska lås)
  • Dekontaminatorer, steriliseringsutrustning, autoklaver
  • Avloppsstopp, stopp i toaletten BARA på INHYRDA fastigheter (ej på Matfors servicehus & Kristinelund)
  • Patientlyftar, taklyftar, mobila lyftar, liftar (även på Norrbackaskolan, BoU och på badhusen)
  • Kallelselarm, larmtablåer för kallelselarm, larmmattor, vägguttag för kallelselarm
  • Sängar, höj- och sänkbara sjukhussängar, dävert
  • Verksamhetsbeställningar
  • Trasiga möbler
  • Hämtning av grovsopor
  • Tjänst åt hyresgäst (lyfta, bära, sätt upp, montera, kasta osv)
  • Installation av spisvakt beställd av VOF eller privat hemtjänst.
  • Felanmälan spisvakt hos brukare i eget hem ska till Systemstöd & Välfärdsteknik i DeDU
  • Felanmälan spisvakt på Drakfastigheters boenden ska däremot till fastighetstekniker och till FÄ på inhyrda fastigheter.

Ärenden rörande toalettstol, toalettsits, duschmunstycke, fönster, dörrar, ventilation, trapphus, väggfast inredning, utomhusmiljö, eluttag, persienner och annat som finns i en lokal/bostad när man flyttar in ska alltid till FÄ.

Detta är två exempel på patientlyftar, den vänstra är en mobil lyft och den högra är en taklyft.

Förändring ang Servicehusen från 15 december 2021

Förvaltningsdirektör Marie Lissäng, Drift Tekning & Service, fastighetschef Magnus Karlsson och avdelningschef Mats Johansson på Drakfastigheter har den 15 december gemensamt bestämt att de arbetsuppgifter och åtaganden på kommunens äldreboenden som gäller för Vård- och omsorgsförvaltningens avdelning för Systemstöd & Välfärdsteknik samt för Drakfastigheter, också ska gälla på kommunens servicehus.

Felanmälan hjälpmedel

Om det finns en grön ID-lapp på tillhör den Regionen och felanmäls då via Hjälpmedelscentralen. Om den INTE har en grön ID-lapp kan vi skicka till Systemstöd & Välfärdsteknik.

Filter till luftrenare

När brukaren röker kan hemtjänsten ställa ut luftrenare med kolfilter hos brukaren. Dessa filter behöver bytas ibland. Beställning till Systemstöd & Välfärdsteknik.

Blue Air luftrenare ,hyrda av drakfastigheter .Vem tar service på den/dom om det är flera ?

Vanlig felanmälan till drakarna/fastighetstekniker  som löser resten .

Spisvakt (nybeställning och felanmälan)

Läs särskild Kundo guide HÄR!

warning Created with Sketch.