Sundsvalls Kommun

Uppdrag: Bygglov

Uppdaterad

Denna guide innehåller:

Samtalshantering

E-post-mall internt (Bygglovshandläggarna)

E-post-mall internt (Byggnadsinspektörerna)

E-post-mall internt (Administrationen)

E-post-mall externt (Medborgare)

Bygglovsavdelningen - organisation och roller

Bygglovsprocessen

Utskick - Statusinformation

Tidsfrister för handläggning

Exempel på byggprojekt

Bygglovsguiden

Ansökningsblanketter och e-tjänster

Grannars medgivande, kommunen som granne

Bygglovshandlingar, termer & exempelritningar

Ritningar, digitala ritningsarkivet

Kontrollansvarig

Förhandsbesked

Avgifter och taxor

Eldstad, rökkanal, kamin

Tillsynsärenden, svartbyggen, ovårdad fastighet

Strandskydd

_________________________________________________________________________________

Samtalshantering

  • Vi ÄR Bygglovs telefontid. Ibland kan man få prata med någon tjänsteman, annars tar vi meddelande. 
  • I samtal intervjuas kund enligt mejl-mallen. Vi skickar länkar och blanketter till kund.
  • Frågor inför ansökan:
    Hänvisa till e-tjänsten för de som har frågor om lov, strandskydd och förhandsbesked inför ansökan.
    E-tjänsten för att boka tid med bygglovshandläggare.
    I e-tjänsten finns möjlighet att boka tid med handläggare via telefon, Teams eller fysiskt möte i kommunhuset.
  • Frågor om pågående ärende: 
    De som redan har ett pågående ärende har kontaktuppgifter till sin handläggare.
  • Önskar rådgivning inför byggprojekt:
    Kom i kontakt med en bygglovhandläggare
    Här får man endast svar via mejl.
  • Telefonerna är öppna när handläggare inte är bokad i kalendern
    – Vid behov, kan samtal kopplas fram till tillgänglig bygglovshandläggare 08-17. Gå alltid före och presentera samtalet.
  • Samtal till bygglovsinspektörerna kopplas till mobil när de söks på namn, annars till anknytningen. Vi går alltid före och aviserar för att säkerställa att det kommer rätt. 
  • Administratörerna hanterar samtal rörande fakturor och att begära ut handlingar. Om vi kopplar samtal går vi före och aviserar samtalet för att säkerställa att det kommer rätt. Om vi inte får svar lägger vi meddelande enligt mall.  

_________________________________________________________________________________

E-post-mall internt (bygglovshandläggarna)

Använd Outlook och e-postadressen: No-Replay_Bygglov@sundsvall.se

Denna e-postadress får absolut inte lämnas ut till kund.

Hej!

Kundtjänst har tagit emot ett ärende på telefon från kommuninvånare som önskar bli kontaktad enligt nedan:

  1. Namn: 
  2. Privat eller företag:
  3. E-post och telefonnummer: 
  4. Adress och/eller fastighetsbeteckning:  
  5. Detaljplan:
  6. Vad är det för sorts byggprojekt ärendet gäller:
  7. Vad har du för frågor/funderingar/problem:
  8. Hur vill du bli kontaktad:
  9. Har du pratat med någon här tidigare:


Med vänliga hälsningar 


Kundtjänst – Bygglov

servicecenter.kundtjanst@sundsvall.se

Sundsvalls kommun

Norrmalmsgatan 4

851 85 SUNDSVALL

_________________________________________________________________________________

E-post-mall internt (byggnadsinspektörerna)

Använd Outlook och e-postadressen: inspektor@sundsvall.se 

Denna e-postadress får absolut inte lämnas ut till kund.

Hej!

Kundtjänst har tagit emot ett ärende på telefon från kommuninvånare som önskar bli kontaktad enligt nedan:

  1. Namn: 
  2. Privat eller företag:
  3. E-post och telefonnummer: 
  4. Adress och/eller fastighetsbeteckning:  
  5. Detaljplan:
  6. Vad är det för sorts byggprojekt ärendet gäller:
  7. Vad har du för frågor/funderingar/problem:
  8. Hur vill du bli kontaktad:
  9. Har du pratat med någon här tidigare:


Med vänliga hälsningar 


Kundtjänst – Bygglov

servicecenter.kundtjanst@sundsvall.se

Sundsvalls kommun

Norrmalmsgatan 4

851 85 SUNDSVALL

_________________________________________________________________________________

E-post-mall internt (administrationen)

Använd växelprogrammet och e-postadressen: bygglov@sundsvall.se 

Denna adress kan vi även ge ut till medborgarna.

Hej!

Kundtjänst har tagit emot ett ärende på telefon från kommuninvånare som önskar bli kontaktad enligt nedan:

  1. Namn: 
  2. Privat eller företag:
  3. E-post och/eller telefonnummer: 
  4. Adress och/eller fastighetsbeteckning:  
  5. Vad har du för ärende/fråga/fundering:
  6. Om faktura - fakturanummer & är fakturan betald eller ej?
  7. Om faktura - ärendenummer hos Bygglov


Med vänliga hälsningar 


Kundtjänst – Bygglov

servicecenter.kundtjanst@sundsvall.se

Sundsvalls kommun

Norrmalmsgatan 4

851 85 SUNDSVALL

_________________________________________________________________________________

E-post-mall externt (medborgare)

Hej!

Tack för att du kontaktat Bygglovsavdelningen på Sundsvalls kommun!

Här kommer länkarna vi pratade om:


Hör gärna av dig igen om du har följdfrågor. Du når oss på 060-19 13 11, klockan 08-17. 

Med vänliga hälsningar


Kundtjänst - Bygglov

servicecenter.kundtjanst@sundsvall.se

Sundsvalls kommun

Norrmalmsgatan 4

851 85 SUNDSVALL

_________________________________________________________________________________

Utskick - Statusinformation

Dessa utskick görs:

1. Bekräftelse om mottagen ansökan/anmälan (skickas till angiven e-post)

2. Handläggare tilldelad (skickas till angiven e-post)

3. Beslut om föreläggande om komplettering (skickas till digital postlåda om det finns, annars till e-post). Man har fyra veckor på sig att komplettera. 

4. Komplett ansökan/anmälan (skickas till angiven e-post). Beslut ska enligt lag tas inom tio veckor (ansökan) eller fyra veckor (anmälan). 

5. Beslut eller Startbesked

_________________________________________________________________________________

Tidsfrister för handläggning

  • Lov: Beslut inom 10 veckor (från att ärendet är komplett)
  • Kompletteringsföreläggande: skickas ut inom tre veckor.
  • Förhandsbesked: Beslut tas i nämnden. Handläggningstid 2-6 månader. 
  • Startbesked för anmälan: Inom fyra veckor (från att ärendet är komplett)

_________________________________________________________________________________

Exempel på byggprojekt

På denna länk finns generell information om alla dessa projekt:

Altaner

Attefallsåtgärder

Braskamin, eldstad, rökkanal

Bryggor och sjöbodar

Carport, garage

Enbostadshus/fritidshus

Friggebodar

Häckar och träd

Inglasad balkong

Inreda vind

Inredande av ytterligare en bostad

Jordkällare

Komplementbostadshus (Attefallshus)

Komplementbyggnad (Attefallshus)

Komplementbyggnad, exempelvis garage, carport

Marklov

Murar

Måla om, byta fasad eller takmaterial

Plank

Pool

Rivningslov och rivningsanmälan

Skylt

Skylt på fasad

Skyltpylon

Skärmtak

Solceller och solpaneler

Staket, plank och spaljéer

Takkupor

Tillbyggnad av bostadshus/fritidshus med uterum (inglasad altan)

Tillbyggnad av enbostadshus/fritidshus

Tillbyggnad av huvudbyggnad

Vedeldad bastu

Vindsinredningar

Växthus

Ändring av byggnad/lokal, bärande konstruktion

_________________________________________________________________________________

Bygglovsavdelningen - Organisation och roller

Bygglovschef

Bygglovchef: Julia Rågfeldt

Administratörerna

  • Registrering av handlingar
  • Frågor om handlingar, begära ut handlingar
  • Blanketter och ansökningshandlingar
  • Frågor om handläggningstider och status i ärende
  • OVK/OVK-protokoll
  • Fakturafrågor
  • Frågor om överklagan

Om vi vet att det är ett ärende som de kan hjälpa till med kan vi koppla samtal till dem. Om vi är osäkra går vi före och presenterar ärendet.

Tillsynshandläggaren

  • Svartbyggen
  • Tillsyn enligt plan- och bygglagen
  • Brott mot strandskyddslagstiftningen

Bygglovshandläggarna

  • Nybyggnad och ombyggnad
  • Ändra byggnads användning (t.ex. från kontor till bostad)
  • Marklov
  • Rivningslov
  • Förhandsbesked
  • Strandskyddsfrågor (ej avlopp)
  • Fasadändringar

Telefontid 8-9

Byggnadsinspektörerna

  • Anmälningspliktiga åtgärder (eldstad, rivning, ändring av bärande, ventilation, brandskydd)
  • Startbesked, slutbesked, slutintyg, slutbevis
  • Kontrollplan
  • Kontrollansvarig
  • Arbetsplatsbesök
  • Tekniska samråd
  • Slutsamråd
  • Ventilation
  • Brand

Richard Hvirfvel hälsar att vi endast får ringa på deras mobiler (byggnadsinspektörerna) när de frågas efter på namn. Vid övriga frågor - koppla till deras fasta telefon.

Klicka på bilden för att göra den större.

_________________________________________________________________________________

Grannars medgivande, Kommunen som granne

  • Om du vill ha medgivande från grannen och grannen är kommunen kontaktar du Markavdelningen. 
  • Det finns ingen blankett eller e-tjänst, man ringer eller mejlar och presenterar sitt ärende för dem. 
  • Det finns inte heller någon blankett som man kan använda för grannars medgivande, om grannen är en privatperson.

_________________________________________________________________________________

Ritningar, digitala ritningsarkivet

  • Länk till digitala ritningsarkivet
  • Om ritningen inte finns i digitala ritningsarkivet finns den ingen annan stans på Bygglovsavdelningen heller.
  • Många ritningar försvann dessvärre i kommunsammanslagningen på 1970-talet.  
  • Kulturbyggnader som är väldigt gamla kan ha ritningar på Medelpadsarkivet.
  • Bygglovsavdelningen hjälper inte till att upprätta nya ritningar. Man får Googla och se vilka firmor som dyker upp.

_________________________________________________________________________________

Kontrollansvarig

Se länk till hemsidan, 4:e rubriken uppifrån

_________________________________________________________________________________

Strandskydd

Ansökan om strandskyddsdispens

Ansökan om strandskyddsdispens kan göras på blankett eller via e-tjänst.

Vilka handlingar ska skickas med ansökan om strandskyddsdispens

1. Situationsplan där åtgärden är inritad 

2. Beskrivning/motivering av varför strandskyddet ska upphävas


warning Created with Sketch.