Äldreomsorg - Lathund över ärenden för äldre
Ärenden för äldre riskerar att hamna fel, mestadels för att många tror att biståndshandläggarna har hand om alla frågor. Så är det verkligen inte. Denna lathund presenterar alla olika instanser man kan behöva komma i kontakt med:
2550 – Mottagningsgruppen för äldre
Biståndshandläggare
Sköter myndighetsbeslut kring hemtjänst, plats på äldreboende, att få matlådor, aktivitet
Oavsett vilken biståndshandläggare som söks ringer vi alltid på 2550
2800 – Avgiftshandläggarna
Hanterar avgifter och fakturor för vård och omsorg (hemtjänst, hemsjukvård, omsorgsavgifter)
När det är fel på underlaget till fakturan, t.ex. fel timmar för hemtjänst behöver man vända sig till hemtjänstens områdeschef istället.
Krav och påminnelser hanteras av Ekonomiservice Kund 8424
Områdeschef för hemtjänsten
Hanterar frågor om utförarledet, själva tjänsten. T.ex. Vilken dag är det tvätt? När kommer ni och hjälper med handling? Jag har inte fått någon hjälp idag. Jag behöver ingen hjälp i helgen. Hur många timmar hjälp har jag fått? Timmarna stämmer inte på fakturan.
Hyror för äldreboende
Hanteras av Agneta Nordin på Drakfastigheter.
1414 - Färdtjänst & p-tillstånd för rörelsehindrad
Hanterar ansökningar, förnyelser och beslut kring färdtjänsttillstånd och parkeringstillstånd.
Bokningar av färdtjänstresor görs på: 060-786 86 86
Bostadsanpassningen
Hanterar ansökningar om bostadsanpassning och beställer åtgärder av entreprenör. En ansökan kan behöva styrkas med intyg från t.ex. arbetsterapeut.
Beställning av spistimer görs hos arbetsterapeuterna på hemsjukvården Rehab.
Hemsjukvården – distriktsköterskor
Sjuksköterskor som kommer hem till sina patienter. Beslut om hemsjukvård kommer från sjukhuset eller vårdcentralen. Svåra att nå på telefon. Lägg mejl till rätt grupp-mejl.
Hemsjukvården – rehab
Arbetsterapeuter, sjukgymnaster, fysioterapeuter som träffar sina klienter i hemmet. Sjukgymnastik, hjälpmedel. Ingen telefon tid. Lägg mejl till gemensam grupp-mejl.