Sundsvalls Kommun

IAF - Rutiner i telefonin

Uppdaterad

Arbete & försörjning

Mottagningsgruppen ekonomiskt stöd 1060

  • Hanterar bara nya och korta ärenden
  • Telefontid
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • Om klienten vet namnet på sin mottagningshandläggare är det OK att ringa direkt på handläggaren om den telefonen är öppen. Annars använd alltid 1060. 
  • Utanför telefontid: Ta meddelande till gruppens funktionsbrevlåda
  • Mejl: namn, födelsedag, telefonnummer och ev. handläggare

Team Nord 1

  • Ärenden med ekonomiskt stöd som pågår under längre tid. 
  • Generalistteam. De som jobbar här hjälper sina klienter både som socialsekreterare och som arbetskonsulenter.  
  • Inga telefontider, fritt fram att ringa på öppna telefoner
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • Mejla på gruppmejlen om det är akutärende
  • Mejl: namn, födelsedag, telefonnummer och ev. handläggare

Team Nord 2

  • Ärenden med ekonomiskt stöd som pågår under längre tid. Samarbete mellan socialsekreterare och arbetsterapeuter för att få klienter till egen försörjning.
  • Telefontid
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • OK att ringa på kollega (på telefontiden) om rätt handläggare inte är närvarande
  • Mejla på gruppmejlen om det är akutärende
  • Mejl: namn, födelsedag, telefonnummer och ev. handläggare

Team Syd 1

  • Ärenden med ekonomiskt stöd som pågår under längre tid. Samarbete mellan socialsekreterare och arbetsterapeuter för att få klienter till egen försörjning.
  • Telefontid
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • OK att ringa på kollega (på telefontiden) om rätt handläggare inte är närvarande
  • Mejla på gruppmejlen om det är akutärende
  • Mejl: namn, födelsedag, telefonnummer och ev. handläggare

Team Syd 2

  • Ärenden med ekonomiskt stöd som pågår under längre tid. Samarbete mellan socialsekreterare och arbetsterapeuter för att få klienter till egen försörjning.
  • Telefontid
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • OK att ringa på kollega (på telefontiden) om rätt handläggare inte är närvarande
  • Mejla på gruppmejlen om det är akutärende
  • Mejl: namn, födelsedag, telefonnummer och ev. handläggare

____________________________________________________________________________

Barn, unga & familj

Mottagningsgruppen familj & vuxenstöd 2262

  • Nya ärenden barn & familj, orosanmälningar barn, orosanmälningar vuxen missbruk
  • Telefontid
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • Utanför telefontiden tar vi mejl till gruppens funktionsbrevlåda. De har lagstadgat krav på sig att följa upp alla anmälningar som kommer in så deras rutiner är vattentäta. Vi kan lita på att man agerar snabbt på våra mejl.
  • Utanför kontorstid har denna arbetsgrupp hand om socialjouren

Geografiska teamen

  • Stöd och rådgivning i barn & familjefrågor
  • OK att ringa på person som söks
  • Det finns en telefonsvarare på varje distrikt som man kan ringa till, tala in meddelande och be om att få bli uppringd

____________________________________________________________________________

Missbruk & psykisk ohälsa

Myndighetsutövningen Vuxenstöd missbruk

  • Telefontid
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • Om klient söker dem utanför telefontiden: Lägg meddelande till rätt socialsekreterare. 
  • Använd bara gruppmejlen i yttersta nödfall, om t.ex. handläggaren är sjuk och ärendet är akut. Var mycket försiktig med information i dessa mejl. Man tar integritetsfrågan på största allvar. 
  • Tjänstesamtal: Gå före och fråga

Mottagningsgruppen psykisk ohälsa

  • Nya ärenden, inte orosanmälningar (hv 112 eller Regionen)
  • Telefontid
  • Lämna inte ut medarbetares mobilnummer till klienterna
  • Utanför telefontid: Mejla akuta ärenden till gruppens funktionsbrevlåda

____________________________________________________________________________

Vuxenutbildning

Elevservice

  • Hanterar alla elevadministrativa frågor och antagningar
  • Telefontid
  • Utanför telefontiden: be elev att mejla själv på gruppens funktionsbrevlåda

SYV

  • Nästan omöjliga att få tag i på telefon, men man kan försöka på öppna telefoner
  • Elev bokar telefonmöte via e-tjänst eller mejlar själv på gruppens funktionsbrevlåda
  • Vi skickar inte telefonmeddelanden från växeln

Rektorer

  • Vi får inte lägga telefonmeddelande till rektorerna. Be inringande att mejla själv.
warning Created with Sketch.