Sundsvalls Kommun

POSOM

Uppdaterad

POSOM = psykiskt och socialt omhändertagande


E-port från Annika Backström, stabschef på IAF

Hej!

Jag ska göra mitt bästa att svara så uttömmande som möjligt på dina frågor.

  • Ansvaret för att den finns en posom-grupp i kommunen är ålagd Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen. Det finns en ganska god beredskap för kriser idag då vi har 18 krisstödjare, 2 krisstödssamordnare och mig som ansvarig kontaktperson. Dessutom har vi stöd av en kontaktperson på räddningstjänsten. Krisstödjare blir man om man kontaktar mig, Robert eller Martina Lundberg och meddelar sitt intresse. Vi bjuder då in till en info-träff och berättar mer. Man måste dock vara anställd i kommunen, men det är inte ett uppdrag som ingår i någon tjänst utan baserar sig helt på frivillighet. Man måste heller inte alltid rycka ut när vi ringer, det är därför vi vill ha ganska många i gruppen så att möjligheten att ett antal faktiskt kan ställa upp ökar.
  • Vid händelse av kris kontaktar räddningsledare (hos räddningstjänst eller polis) kommunens TiB (Tjänsteman i Beredskap) som sedan aktiverar posom genom att kontakta någon av oss tre. Vårt jobb är sedan att bemanna upp och åka ut för att vara behjälpliga. En kommunmedborgare kan alltså inte ringa och aktivera posom, men om ett larm skulle komma via växeln bör denna person kopplas till TiB. Posom är ett psykosocialt stöd vid en krishändelse, det är inte någon form av krishantering/bearbetning över tid. Vi ska aktiveras när man bedömer att samhällets ordinarie resurser inte räcker till, som t.ex nyligen i Sundsbruk när det brann i ett av hyreshusen och ett stort antal personer blev drabbade och behövde div stöd samt någon stans att samlas för information.
  • Bedöms händelsen vara av större grad så att man kan tala om någon form av samhällsstörning aktiveras även ISF (Inriktnings- och samordningsfunktion) (detta beslutas av TiB i samråd med kommunens krisledning) och då håller ISF och posom-gruppen kontakt under händelsens gång. Därigenom finns även möjlighet till kommunikatörsstöd vid behov, annars kan vi ta hjälp av vår egen kommunikatör.
  • Om någon ringer och vill ställa frågor om posom, vad vi gör etc så kan denne kopplas till mig.

Om ni i växeln vill veta mer, ställa frågor utöver de som du nu gjort kan ni bjuda in mig till en träff så ska jag gärna berätta mer!

Med vänliga hälsningar Annika Backström

Guide taggad med: beredskap i kris ISF kris krisstödjare krisstödssamordnare posom TiB
warning Created with Sketch.