IAF - Försörjningsstöd
Uppdaterad
IAF - Arbete & Försörjning sitter på Arbetsmarknadstorget, Skolhusallén 9
Hur funkar ekonomiskt stöd?
- Om man har problem med sin försörjning kontaktar man mottagningsgruppen 191060
- Nya klienter som söker ekonomiskt stöd blir kontaktad för ett personligt möte ca: en vecka efter inlämnad ansökan eller när beslutet har fattats.
- Mottagningsgruppen hanterar och avslutar 70% av inkomna ärenden. De flesta behöver bara hjälp en kortare tid innan man får nästa jobb, a-kassa eller pengar från FK.
- Om ärendet drar ut på tiden får man en mer varaktig handläggare i Nord- eller Sydteam.
- Här utreder man vad du behöver för åtgärder för att kunna komma i egen försörjning. Man jobbar tillsammans med alla Arbetsmarknadstorgets resurser för att du ska närma dig egen försörjning.
- Åtgärderna kan vara praktik, utbildning, SFI, åtgärdsanställning, arbetsträning osv.
- Varje månad lämnar du in en ny ansökan om försörjningsstöd, antingen via e-tjänsten eller på gula blanketten.
Samtalshantering Mottagningsgruppen
- Har personen en handläggare: Ring handläggaren på telefontiden
- Annars: Ring på 191060 på telefontiden 10-11
- Utanför telefontiden: Hänvisa till nästa telefontid
- Akuta ärenden: Mejla på funktionsbrevlådan
- Mottagningsgruppen hanterar bara nya ärenden. Man kan INTE hjälpa till med Nord- och Sydgruppernas klienter. Man kan INTE se vem som har vilken handläggare på Nord och Syd.
- När det kommer en person och söker ekonomiskt bistånd för första gången lämnar receptionen ut den gula ansökan tillsammans med informationsbladet och upplyser personen om att kontakta mottagningsgruppen 1060 på nästkommande tfn-tid, helst innan de lämnar in sin ansökan.
- Ansökan för glasögon eller tandvård. Ring 1060 eller ansök på den gula blanketten så skickar handläggaren hem ett kostnadsförslag som klienten lämnar till optikern eller tandläkaren.
Ekonomiskt bistånd kan man söka hela månaden det finns inget sista datum. Man kan inte söka för föregående månad eller för flera månader framåt.
Samtalshantering Sydteam
- Klienter som bor söder om Selångersån (ex: Bredsand, Nacksta, Njurunda, Matfors, Stöde, Skönsmon)
- Ring på på rätt handläggare på telefontiden.
- Om inte rätt handläggare svarar får vi ringa på en annan, men BARA på telefontiden.
- Utanför telefontiden: 1. Hänvisa till nästa telefontid 2. Ta meddelande till funktionsbrevlådan, skriv vem som söks, personnummer och telefonnummer
- Tjänstesamtal får ringas in hela dagen.
Samtalshantering Nordteam 1
- Inga telefontider.
- Socialsekreterarna i den här gruppen jobbar som generalister och har BÅDE rollen som ekonomiska handläggare OCH arbetskonsulenter. Syftet är att varje klient ska behöva träffa så få handläggare som möjligt. Verksamheten är fortfarande "på försök", ska utvärderas.
- Ring aldrig annan handläggare.
- Mejla på funktionsbrevlådan om brådskande. Ange handläggarens namn, personnummer och telefonnummer.
Samtalshantering Nordteam 2
- Klienter som bor norr om Selångersån (ex: Bergsåker, Haga/Skönsberg/Bosvedjan, Alnö/Ljustadalen, Indal, Liden, Kovland)
- Ring på på rätt handläggare på telefontiden.
- Om inte rätt handläggare svarar får vi ringa på en annan, men BARA på telefontiden.
- Utanför telefontiden: 1. Hänvisa till nästa telefontid 2. Ta meddelande till funktionsbrevlådan, skriv vem som söks, personnummer och telefonnummer
- Tjänstesamtal får ringas in hela dagen.